Sedan 2016 har Teatern under bron, med fokus på nyskriven, svensk dramatik, hållit till under Liljeholmsbron i Hornstull.

Förra året tog de ett kliv ut från land, och flyttade till en ungefär 300 kvadratmeter stor ponton i vattnet, som i augusti invigdes med en monologfestival.

– Det var omtumlande. Det var mitt i en pandemi och liknande verksamhet var stängd. Så vi upplevde en enorm tacksamhet, både från de som uppträdde och publiken, över att kunna ta del av scenkonst igen, säger verksamhetsledaren Filip Adamo.

https://www.mitti.se/nyheter/har-far-stockholm-en-ny-flytande-kulturscen/reptfp!VKReWkZx7KfQvgnyufqow/

Kulturen läggs på is

I år var planen att förlänga spelsäsongen, men nyss togs dock beslutet att i stället helt ställa in sommarens verksamhet.

– Det känns svinjobbigt. Vi fyller en funktion som är enormt uppskattad, och det behövs fler spelplatser som inte traditionellt förknippas med teater. Men vi måste kunna känna att vi gör ett bra jobb. I och med pandemin är det bättre att vi tar paus och rustar för framtiden.

En fråga att tackla är finansieringen, menar Filip Adamo.

– Vi måste hitta en finans i det här, ordna ekonomiska förutsättningar att driva det vidare. Det är en nöt att knäcka.

Permanent inslag

Drömmen är också att göra teatern, och det som hör till, ett permanent inslag i Hornstull.

Filip Adamo beskriver det som att teatern hittills drivits som någon form av gerilla-pop up, vilket har ett bäst före-datum.

Tom plats

– Varje år har vi kommit tillbaka till en tom plats, som vi byggt upp på nytt. Nu måste vi ta nästa steg. Vi vill göra något mer något mer stabilt, med plats för mat och dryck, och en scen för teater, musik och bio. Ett kulturhus på vattnet, som på sikt kan vara öppet året runt.