Du ser dem litet varstans på Enköpings gator, på parkeringen vid järnvägsstationen eller vid någon av sta´ns hamburgerställen. Eporna

Irriterad blir du också när du upptäcker att det ligger en Epa först i kön på gatorna genom city.

Visst, en skrotbil, säkert trafikfarlig, och borde bort, bort borde den.

Men du - titta litet närmare på Epan nästa gång. De ursprungliga Eporna blir allt färre, och har faktiskt inte inregistrerats sedan 1975, fram till dess oftast på chassit till en Volvo PV eller en gammal lastbil, spärrad växellåda och med högt skorrande varvtal.

Klassiska Epa-stuket

Det du ser idag är förmodligen en A-traktor, till förväxling likt en personbil vilken som helst, eller möjligen med ett mindre flak baktill för att ge det klassiska Epa-stuket. De flesta verkligt väl underhållna, pedantiskt faktiskt.

Till den skaran hör Sara Hellbergs Porsche Cayenne och Benny Aspengrens BMW. Bilar som i nyskick kostar mellan en halv och en miljon.

Saras fyrhjulsdrivna Cayenne har 450 hästkrafter, Bennys BMW ”bara” 170 hk.

Och ingen går mer än 30 km/h, eller hur?

– Pappa fick en hel del jobb när det visade sig att Porschen började gå för fort, berättar Sara. Förre ägaren hade gjort fel vid strypningen så det vara bara att göra om. Nu kommer den ens knappt upp i 30.

Går fordonsprogrammet

Pappa heter Kent Hellberg, familjen bor i Kävra mellan Enköping och Fjärdhundra, Kent är målare och gillar bilar.

– Mest amerikanska veteraner, säger Sara. Han kör en Cheva Impala, medan farfar Ivar har en Lincoln och brorsan Jonatan en Firebird. Mamma Maria litet mer normal med sin Hyundai.

Inte undra på att nyss 16-år fyllda Sara sökte till fordonsprogrammet på Westerlundska gymnasiet.

– Går i ettan som är en grundläggande mekanikerutbildning, men jag väntar på, nej drömmer om, nästa läsår när jag få specialisera mig på billack.

Tog sitt andraval

Som så många flickor ville Sara jobba med hästar, kom in på hästgymnasiet i Sala, men tog sitt andraval som ska leda till en tryggare arbetsmarknad.

– Som billackare kommer det alltid att finnas jobb, bilar kommer aldrig att sluta krocka…

Ungefär på samma sätt diskuterar pojkvännen Benjamin ”Benny” Aspengren, även han 16 år:

– Går också ettan på fordon, men ska specialisera mig på kaross. Gillar att bygga, forma, och kunna se vad jag gjort. För egen hand.

Precis. Bennys BMW E46 är beviset. Många många timmar är nedlagda på att korta karossen, få till det lilla flaket som ger det klassiska Epa-stuket. Mycket svets- och plåtjobb.

– Fått hjälp av pappa Anders Aspegren som är lantbrukare hemma i Tibble utanför Skolsta och bra på det mesta som gäller maskiner. Jag har lärt mig en hel del medan vi jobbat med bilen.

Både Sara och Benny använder sina Epor till och från skolan ”… skönt att slippa vänta på bussen när det är dåligt väder”. Benny:

– Även om man håller sig så långt det går ute på högerkanten, tutar många bilister, blinkar med helljuset och pekar finger. Då får man lust att lägga sig mitt i vägen bara för att jäklas tillbaka men det är bara dumt. Allt blir bara värre.

Den sista frågan, vad kostar era bilar?

Sara:

– Min Porsche är ursprungligen en årsmodell 2005 och har gått 26 000 mil. Kostade under hundra tusen, men sköter jag bilen noga håller den värdet till dess jag fått mitt B-körkort för vanlig bil.

Benny:

– BMW:n är av årsmodell 2002 med 22 000 mil på mätaren. Det jag lagt ner utöver inköpspriset, som var fem tusen, handlar om arbete. Hur många timmar har jag ingen aning om.