Olle Engkvist ville underlätta så mycket han kunde för hyresgästerna när han byggde gamla Familjehotellet i Hässelby gård på 50-talet. Andan levde kvar under 90-talet också, enligt flera hyresgäster som flyttade in då.
– Men i dag har jag ett stort hål i väggen sedan flera år tillbaka efter en fuktskada. När de skulle torka ut sågade de upp väggen intill och har fortfarande inte satt för något. Man skiter i en, säger en hyresgäst som vill vara anonym.
Hyran har fördubblats
Hyresgästen flyttade in för över 30 år sedan.
En av avfallsstationerna till gamla Familjehotellet.
Filip Magnusson
– Min lägenhet har aldrig renoverats, allt blir bara sämre. Ändå har hyran mer än fördubblats sedan dess.
Hyresgästen Lillemor Löfgren märkte tidigt hur Wonna I de Jong misskötte underhållet när hon flyttade in för sex år sedan.
"Hon har höjt hyran flera gånger senaste åren trots att förvaltningen ser ut som den gör", säger Lillemor Löfgren.
Filip Magnusson
– Städningen av trapphusen och korridorerna är i princip obefintlig i stora delar av huset, det är ofta problem kring sophanteringen och vad som ser ut som väggskador i korridoren målas bara över.
"Som natt och dag efter försäljningen"
Irene Linblom Söderman hälsar på sin dotter som bor i en av lägenheterna.
– Min man bodde här förr också. Det har tyvärr blivit som natt och dag efter försäljningen. Det finns originallägenheter här som är på väg att helt förfalla, som måste renoveras innan det är för sent. Det är katastrof.
Hyresgästföreningen hävdar att Wonna I de Jong kör hela byggnaden i Hässelby i botten liksom sina fastigheter i söderort – och kräver nu en hyressänkning med tre procent i samtliga 362 lägenheter i Hässelby samt alla i söderort.
– Förvaltningen håller inte måttet, underhållet är kraftigt eftersatt. Hyresgästerna får ofta ingen återkoppling på felanmälningarna, och åtgärdas något är det sällan fackmannamässigt utfört, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Lundborg.
Blåklassat byggnadsminne
Familjehotellet är ett blåklassat byggnadsminne och bedöms ha synnerligen höga kulturhistoriska värden och måste hanteras varsamt.
Irene Linblom Södermans dotter bor i kvarteret och Irenes man har bott här förr. "Det var mycket bättre innan Wonna tog över", säger Irene.
Filip Magnusson
I stället syns hur stora delar av fasaderna och balkongerna slitits ner. Temporära tejpningar och lagningar finns vid fönster och entrédörrar.
– Vad vi ser håller Wonna I de Jong förvaltningskostnaderna på ett absolut minimum. Det är oacceptabelt, säger Jonas Lundborg.
Folk fogar sig eftersom hyrorna är relativt låga, menar en hyresgäst vi träffar på en av gårdarna.
– Man vågar inte bli ovän med Wonna. Jag har bråkat förut och det blev knappast bättre för mig.
En av landets mest omstridda
de Jong har länge varit en av landets mer omstridda hyresvärdar.
Stora delar av korridorerna och trapphusen är nedslitna och smutsiga.
Filip Magnusson
Hyresgästföreningen hävdar att man ständigt får in klagomål kring bland annat trasiga entrédörrar och trappor, provisoriska lagningar i utemiljön och att byggmaterial och skräp ofta lämnas runt bostadskvarteren.
– Hon höjde hyran kraftigt i fjol för att kunna underhålla fastigheterna, vilket inte gjorts. Vägrar hon hyressänkning så går ärendet till en skiljeman, säger Jonas Lundborg.
Ovanligt ärende
Ärendet är ovanligt, men 2006 krävde Hyresgästföreningen samma sak i förhandlingarna med Svenska bostäder och de privata hyresvärdarna.
– Då slutade förhandlingarna med att Svenska bostäder sänkte med 1,2 procent och de privata hyresvärdarna höjde aldrig hyran det året, säger Jonas Lundborg.
Mitt i har sökt Wonna I de Jong som inte återkommit.