Här är vårdcentralen som redan infört det som står på Region Stockholms göra-lista: Max 1 600 listade patienter per läkare, patienter som alltid får träffa samma läkare, läkare som alltid har tid och som svarar i telefon.

Det står nog även på många läkares, och patienters, önskelista. Många vårdcentraler sliter med bemanningen, och läkarna kan ha över 2 000 listade patienter då det är ont om specialister i allmänmedicin.

– Vår ambition är att inte lista fler patienter per läkare än att det tillåter oss att hålla ett rimligt arbetstempo och en trevlig arbetsmiljö, säger Thomas Marmolin.

Han är delägare i Kungsholmsdoktorn, som av Stockholms distriktsläkarförening utsetts till Stockholms bästa vårdcentral 2024.

Kontinuitet nyckeln

Det är viktigt med kontinuitet, menar han.

– Vi har en stabil bemanning. Varje läkare följer sina patienter under lång tid. Vi är i stort sett samma läkare här som när vi startade 2010.

Personalägda vårdcentraler tycks vara ett framgångsrecept. Även förra årets pristagare, Hökarängens vårdcentral, ägs av läkare. 2022 var det däremot regionens vårdcentral i Liljeholmen som tog hem förstavinsten.

– Vi är lyhörda för personalens önskningar, det är högt i tak och korta beslutsvägar. Sedan är tillgängligheten viktig, att patienterna kan nå oss. Alla läkare har telefontid samt drop in-tid varje dag, säger Thomas Marmolin.

Nöjda patienter

Även i den Nationella patientenkäten, som nyligen publicerades, ligger Kungsholmsdoktorn bland de tjugo vårdcentraler som får högst betyg.

Hos dem är över 90 procent av de svarande nöjda med sin vårdcentral och skulle rekommendera dem. Snittet för regionen ligger strax under 80 procent nöjda patienter.

235 vårdcentraler var med i Nationella patientenkäten, varav 166 är privatdrivna.