Mellan T-Centralen och Östermalmstorg går tågen med begränsad hastighet. Foto: Christopher Blanck

Därför kryper tunnelbanan fram

Har du undrat varför tunnelbanetågen på sträckan mellan T-centralen och Östermalmstorg kör långsammare än vanligt? Här får du veta varför.

  • Publicerad 06:15, 2 jun 2021

Vi inspekterar ESB-stolarna två gånger i veckan för att se att inget förvärrats.

Sedan ett par månader tillbaka kryper tunnelbanetågen mellan T-centralen och Östermalmstorg. Anledningen till det är för att det har upptäckts skador på ESB-stolarna, de elastiska spårfästen som bär upp rälsen som tågen åker på genom Brunkebergsåsen.

Totalt finns det 2366 ESB-stolar på sträckan och Trafikförvaltningen har upptäckt skador på 134 av dem. Av dessa har 15 stycken behövts förstärkas för att de var för rostiga.

– Vi inspekterar ESB-stolarna två gånger i veckan för att se att inget förvärrats och vi har inte hittat några nya skador, säger Claes Keisu.

Begränsad hastighet som en extra säkerhetsåtgärd. Foto: Christopher Blanck

Men för säkerhets skull är hastigheten begränsad till 20 kilometer i timmen på sträckan sedan den 22 mars. När hastigheten kan återgå till det vanliga återstår att se.

– Självklart ska detta åtgärdas så att vi kan köra med full hastighet igen, men vi kan tyvärr inte idag svara på när det sker, säger Claes Keisu.

EBS-stolarna kommer bytas ut

Arbetet med att ersätta de skadade ESB-stolarna pågår för fullt och en första prototyp har tagits fram.

– Vi inväntar nu godkännande från Transportstyrelsen av denna komponent. När vi fått det kommer vi att göra provinstallationer och om det funkar som vi tror och hoppas, kommer samtliga ESB-stolar att bytas ut, säger Claes Keisu.

Han hoppas att arbetet kan påbörjas efter sommaren.

– Arbetena kommer då att utföras etappvis under trafikfri tid på natten så att det inte ska behöva bli någon påverkan för resenärerna.

Skadorna på spåren riskerar vid normal hastighet att bli värre, och det kan leda till bland annat urspårning och rälsbrott. Men i och med att hastigheten har begränsats, och att en del ESB-stolar har förstärkts, finns det ingen risk för urspårning menar Claes Keisu.