Klockan 01.36 natten mot lördag och söndag går sista pendeln från Stockholm City mot Nynäshamn. Klockan 01.53 går sista tåget mot Märsta.

Under tisdagens regionfullmäktigemöte hävdade moderaten Kristoffer Tamsons dels att det går att utöka nattrafiken på helgerna med en ytterligare tur en halvtimme senare Och dels att detta skulle gå att genomföra redan till hösten.

– Att utöka nattrafiken är en viktig frihetsreform speciellt för dem som bor längre ut, för att alla ska kunna ta del av ett levande nattliv, sa Kristoffer Tamsons.

Han utmanade regiontrafikrådet Anton Fendert (MP) att rösta ja till detta vid nästa Trafiknämnd den 21 februari.

– Då skulle tågen kunna börja rulla redan till hösten. Vi har fått bekräftelse både från trafikförvaltningen och från operatören att det skulle vara fullt möjligt. Och det skulle bara kosta 3,5 miljoner kronor, sa Kristoffer Tamsons.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) svarade att han också vill ha utökad nattrafik, men ville inte ge något löfte om hur snart det skulle kunna ske.

Anton Fendert (MP och Kristoffer Tamsons (M) diskuterar under en paus i fullmäktigemötet.

Anton Fendert (MP och Kristoffer Tamsons (M) diskuterar under en paus i fullmäktigemötet.

Petter Beckman

– Allt verkar vara möjligt när man sitter i opposition. Men det är glädjande att vi verkar ha en politisk enighet och ser fram mot att genomföra det här under mandatperioden, sa Fendert.

Claes Keisu, presskommunikatör på Trafikförvaltningen, bekräftar att det skulle det vara möjligt med senare avgångar under helgnätter, så till vida att det verkar finnas plats på spåren. Men han tror inte det är möjligt att göra förändringen förrän 2024.

"För att kunna få fler tåglägen under innevarande år behöver vi göra tilläggsansökningar hos Trafikverket. Vi konkurrerar om tåglägen med all annan trafik, inklusive godstrafik som gärna vill ha tåglägen nattetid. Trafikverket behandlar tilläggsansökningar i tur och ordning och vi räknar inte med att kunna få fler tåglägen under T23 ", skriver han i ett mailsvar.

T23 är tågplanen för 2023 som redan har börjat gälla. När det gäller prislappen på 3,5 miljoner säger Anton Fendert (MP) till Mitt i att han varken har sett några förslag eller kalkyler.

– Vi får väl se om vi kan verifiera den uppgiften.

Hem från krogen - en halvtimme senare?

Hem från krogen - en halvtimme senare?

Mostphotos/Sten-Åke Stenberg