I början av november var arbetet i Pungpinan klart. En ny typ av väg möter nu bilisterna och cyklisterna som färdas på Skarpnäcksvägen.

Skarpnäcksvägen i Pungpinan. En fil för bilar i mitten och på varsin sida om denna röda cykelvägrenar.

Skarpnäcksvägen i Pungpinan. En fil för bilar i mitten och på varsin sida om denna röda cykelvägrenar.

Anders Björklund

"Vi vill göra det enklare och tryggare att ta sig fram med cykel i Stockholm, utan att behöva trängas med biltrafiken. Cykelvägrenar är ett bra alternativ på gator där det inte finns plats till helt separerade cykelbanor", skriver trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Mitt i.

Om vädret tillåter börjar arbetet med att göra samma typ av cykelbana på Finn Malmgrens väg i Hammarbyhöjden vecka 49. Även där blir bilarna, oavsett färdriktning, i grunden hänvisade till en fil i mitten – där det inte finns plats för möten mellan två bilar.

Finn Malmgrens väg ska också läggas om med röda cykelvägrenar mellan Ulricehamnsvägen och Sparrmansvägen. Sju parkeringsplatser försvinner närmast Sparrmansvägen.

Finn Malmgrens väg ska också läggas om med röda cykelvägrenar mellan Ulricehamnsvägen och Sparrmansvägen. Sju parkeringsplatser försvinner närmast Sparrmansvägen.

Mikael Andersson

"Grannen fick väja"

Den nya vägen med röda cykelvägrenar på båda sidor har dock gett upphov till osäkerhet i Pungpinan.

– Grannen fick väja undan för en bil som höll sig kvar helt i bilfilen och kom till och med upp på trottoaren. Jag har aldrig sett en liknande väglösning tidigare, säger Pungpinebon Tommy Lénberg.

Enligt cyklisten och Pungpinebon Tommy Lénberg har den nya vägen gett upphov till osäkerhet och ökad risk för olyckor.

Enligt cyklisten och Pungpinebon Tommy Lénberg har den nya vägen gett upphov till osäkerhet och ökad risk för olyckor.

Anders Björklund

Så vad gäller? Några förklarande skyltar har inte kommit upp på Skarpnäcksvägen. Men en tumregel för bilisterna är att som utgångspunkt hålla sig i bilfilen.

Vid möte mellan två bilar får bilisterna köra över i de röda cykelvägrenarna, cyklarna har dock alltid företräde och bilar som möts måste vänta nos mot nos i bilfilen om cyklister kommer i båda de röda cykelfälten samtidigt.

Ska höja säkerheten

Cykelfälten är inte avgränsade av heldragen linje. Därför har Miljöpartiets Lars Strömgren tilltro till att bilisterna förstår vad som gäller. Enligt honom är dock förklarande skyltning som försenats snart uppe.

”Alla bilförare bör känna till skillnaden mellan streckad och heldragen linje. Vår bild är att bilisterna förstår att de får använda cykelvägrenarna vid möte, men att den röda färgen gör att de håller lite extra utkik efter cyklister."

Införandet på Skarpnäcksvägen och Finn Malmgrens väg sker enligt Lars Strömgren eftersom staden ska höja säkerheten på gatorna som pekats ut som särskilt prioriterade i stadens cykelplan.

När Hammarbyhöjdenbon Tobias Forsell som parkerat bilen får se foto på de röda cykelfälten i Pungpinan frågar han Mitt i vad som gäller för bilarna. "Det är bra om säkerheten ökar för cyklister. Men man behöver informera om vad som gäller", säger han.

När Hammarbyhöjdenbon Tobias Forsell som parkerat bilen får se foto på de röda cykelfälten i Pungpinan frågar han Mitt i vad som gäller för bilarna. "Det är bra om säkerheten ökar för cyklister. Men man behöver informera om vad som gäller", säger han.

Mikael Andersson

Cyklande Hammarbyhöjdenbon Johan Lundberg tänker att Finn Malmgrens blir säkrare för cyklister efter införandet. "Hur det blir ur bilisternas perspektiv kan jag inte avgöra. Men generellt är jag för ökad cykelsäkerhet."

Cyklande Hammarbyhöjdenbon Johan Lundberg tänker att Finn Malmgrens blir säkrare för cyklister efter införandet. "Hur det blir ur bilisternas perspektiv kan jag inte avgöra. Men generellt är jag för ökad cykelsäkerhet."

Mikael Andersson

Befarar olyckor

Förändringen på Skarpnäcksvägen ifrågasätts av boende. I stället har risken för olyckor ökat menar Tommy Lénberg och Ann Sundell, ordförande för Skarpnäcks trädgårdstadsförening.

– Staden har skapat ett problem. Vägen fungerade bra tidigare. Det finns bättre platser att lägga miljoner på, säger Tommy Lénberg.

Ann Sundell, som själv cykelpendlar, har efter förändringen fått information om olycksincidenter. Gatan kantas av villatomter varifrån bilar kör eller backar ut. 

– De röda cykelfälten har fått cyklisterna att öka farten. Tidigare höll sig cyklisterna också mer mitt i vägen och var då mer synliga, säger hon.

Lars Strömgren försvarar dock införandet.

"Cyklister är olika, men vi vet att många tycker att det är obehagligt att trängas med biltrafiken. Många föräldrar drar sig också för att låta barnen cykla på bilvägar. För alla som känner på det sättet kommer cykelvägrenarna att innebära en tryggare väg till jobbet eller skolan."