Det är måndag morgon och klockan är strax efter nio. Den mest intensiva rusningen har precis lagt sig, men fortfarande står resenärer uppradade vid busskurerna. En av dem är allt annat än nöjd med den nya bussterminalen.
– Katastrof, säger han.
Han berättar att han åkte från den tillfälliga bussterminalen redan under premiärhelgen, och valde aktivt att åka efter rusningstid på måndagen för att slippa det "förväntade kaoset".
– Om jag hade svårt att hitta till min buss första dagen, tänk då hur det skulle bli för alla andra som samtidigt är stressade för att de ska till jobbet eller skolan. Det håller inte. Särskilt inte i den där trappan som man måste gå i för att komma till tåget. Det är för trångt, säger han.
Tumbabon Francisco Gonzalez delar inte riktigt den frustrerade mannens åsikt. Han hade inte svårt att hitta sin hållplats, men han saknar en skylt som visar vilka hållplatser alla bussar går ifrån, en stationskarta.
Francisco Gonzalez hade inga problem med att hitta sin busshållplats, men han saknar stationskartan.
Albin Tingstedt
– Det hade nog hjälpt. Men det här kommer nog bli bra och jag hoppas bussterminalen blir fräsch – det förtjänar vi som bor här, säger han.
Flera busslinjer på en hållplats
På en av uppställningsplatserna står en buss. Bakom ratten sitter Solomon Degu som tar sig en paus efter sin första körning för dagen – och den första från den tillfälliga bussterminalen.
Solomon Degu hängde med i operatörsflytten från Keolis till Nobina. Han tycker den nya bussterminalen i Tumba är trång, och att det är långt att gå för att komma till busschaufförernas uppehållsbodar, där de bland annat kan gå på toaletten.
Albin Tingstedt
– Det är trångt för flera bussar måste dela på en hållplats och man vet inte riktigt var man ska vända med bussarna, säger han.
Konsekvensen av att flera bussar måste dela på samma busshållplats blir att vissa avgångar riskerar bli sena, menar Solomon Degu.
– Men det borde bli lättare efter någon vecka. Då är både vi och resenärerna mer vana, säger han.
Den ordinarie bussterminalen beräknas vara färdigrenoverad under andra halvan av 2026.
Den östra gångbron över spåren är till hälften avstängd till följd av att den ordinarie bussterminalen ska totalrenoveras.
Albin Tingstedt
Nu stängs parkeringen i Tumba – ny bussterminal tar form
Infartsparkeringen vid norra sida av Tumba station har stängts av för att ge plats åt en temporär bussterminal. Det är ett steg i förvandlingen av den gamla terminalen.
Nu är arbetet med att rusta upp bussterminalen i Tumba i gång. I måndags stängde kommunen av parkeringsplatserna på norra sidan stationen för att förbereda för en tillfällig bussterminal under tiden den ordinarie rustas upp.
Välkommet, men också lite otydligt. Det tycker Sarah som står och läser en informationsskylt som kommunen smällt upp på bussterminalen. Hon åker från bussterminalen varje dag.
– Det är på tiden att de organiserar den här bussterminalen, för på kvällarna när jag går här kan jag känna mig lite osäker. Då vill jag gärna ha en väninna i telefon om jag åker själv. Men som det ser ut här ska det bli ljusare, säger hon.
Sedan kommer hon att tänka på trappuppgången som är på andra sidan, där en hord av människor ska passera varje dag.
– Den är knas. På vintern flockas folk inomhus och det kommer bli trångt. Man kan ju gå på andra sidan, men det är värsta omvägen.
Lösningar på gång – oklart vad
Den som brukar ta den lite undanskymda trappan ned mot Munkhättevägen vet att den inte alltid är den fräschaste.
– Ändå städas trappan och hissarna städas varje dag, säger Lennart Agén, presschef vid Botkyrka kommun.
Men det räcker inte?
– Vi fortsätter med samma frekventa städning och vi är också på plats om något oväntat händer. Nya beslut kan tas när vi närmar oss dagen när den tillfälliga bussterminalen öppnar.
Hissarna ned mot Munkhättevägen är inte de mest pålitliga. Men kommunen lovar bättring, särskilt med tanke på att trycket på hissarna troligtvis ökar när den tillfälliga bussterminalen tas i bruk.
Hissen mellan Munkhättevägen och spårbyggnaden ska renoveras under veckan 44. Därefter ska hissen på andra sidan Munkhättevägen också renoveras.
– Vi jobbar på en lösning för rullatorer och barnvagnar i samband med reparation av hissen från Munkhättevägen upp till utomhusbron. När hissen mellan inomhus- och utomhusbron repareras kommer vi skapa en lösning som möjliggör att enkelt ta sig till gångbron, säger Lennart Agén.
Vad är det för lösning?
– Lösningen är under diskussion och än inte beslutad.
I början av nästa år stängs den nuvarande bussterminal och det är då den tillfälliga öppnar.
En ny infartsparkering öppnar senast den 1 november i korsningen Åvägen/Hans Stahles väg/Hågelbyleden. Det blir även infartsparkeringar längs Munkhättevägen.
I slutet av 2026 planerar kommunen kunna öppna ordinarie bussterminal igen.
Den är knas
Den nya bussterminalen och andra trafiklösningar
Den nya terminalen ska byggas där befintlig står i dag och ska ha bättre belysning, busskurer vid hållplatserna och fler sittplatser. Rulltrappor och hissar ska också bytas ut.
Tre bostadshus med 350 bostäder planeras på tomten söder om bussterminalen, där det tidigare var bostads- och butikslokaler.
Utöver moderniseringen av bussterminalen ska kommunen bygga en cirkulationsplats i korsningen Gröndalsvägen/Grödingevägen samt anlägga trafikljus i korsningen Gröndalsvägen/K P Arnoldssons väg. Båda trafikförändringarna planeras vara klara i slutet av 2026.
För att kompensera för de parkeringsplatser som tas i anspråk för att bygga den tillfälliga bussterminalen bygger kommunen en ny infartsparkering med 120 platser i korsningen Åvägen/Hans Stahles väg/Hågelbyleden. Den ska öppna senast 1 november i år. Parkeringsplatserna längs Munkhättevägen som tidigare var reserverade för kommunens anställda har också gjorts om till infartsparkeringar.
Under arbetet med den nya bussterminalen stänger kommunen av delar av Munkhättevägen. Trafiken leds i stället om via Tuna.
Källa: Botkyrka kommun
Det vore bra med en ny bussterminal, men det finns fortfarande många frågetecken när den tillfälliga öppnar. Det menar Sarah. Här tillsammans med sonen Rio.
Angie Gray