I maj rapporterade Mitt i om SL:s förslag att lägga ner 17 busslinjer – varav tre till Nacka gymnasium: 452 från Västra Orminge, 453 från Orminge och 454 från Boo backe.

Nackas kommunalråd Peter Zethraeus (M) kallade det för ”rena slakten av bussar till Nacka gymnasium”.

På onsdagen meddelade SL att totalt 17 busslinjer i länet läggs ner. 

Bakgrunden är enligt SL att många stockholmare fortsätter att jobba på distans efter pandemin och reser 20 procent mindre med kollektivtrafiken än 2019.

– Att tvingas till neddragningar är inget roligt beslut att ta, men som förutsättningarna ser ut är det tyvärr nödvändigt. Trots ett radikalt minskat resande körde vi full trafik genom hela pandemin vilket inneburit att vår ekonomi varit i obalans sedan 2020, säger SL:s vd David Lagneholm.

Mats Gerdau (M) är kritisk till att busslinjer slopas.

Mats Gerdau (M) är kritisk till att busslinjer slopas.

Liza Simonsson

”Tappat sin funktion”

Linje 452 läggs ner. Men linjerna 453 och 454 såg ut att klara sig. På torsdagen meddelade dock SL:s presstjänst att även de linjerna försvinner.

– Ursäkta, vi skrev fel! säger en person på pressavdelningen.

”Linjen läggs ned då den tappat sin funktion med anledning av att skolornas öppettider förändrats och inte längre är statiska. Med gångavstånd från Värmdövägen och Nacka trafikplats till Nacka gymnasium går ett stort antal busslinjer som passar den spridda efterfrågan bättre.”, skriver Region Stockholms trafikavdelning i beslutet.

Även linjevarianten 402X från Slussen till Nacka gymnasium dras in.

”Extremt cyniskt att ta bort just den möjligheten. Nacka gymnasium är en attraktiv skola och väljs av många elever även utanför Nacka. Nu får de längre restid för att ta sig till skolan. Dumt och dåligt på alla vis”, skriver Peter Zethraeus i ett mejl till Mitt i.

Även kommunstyrelsens ordförande i Nacka Mats Gerdau är kritisk.

– Det var nog inte vad folk tänkte när man röstade på Miljöpartiet och Socialdemokraterna. För första gången på 16 år har man vänsterstyre i regionen och då börjar man att lägga ner busslinjer. Jag tycker att det är lite fegt att låta trafikchefen gå ut och säga detta och inte ta ansvar för det själv, säger Mats Gerdau.

Senare under onsdagen kommenterade trafikregionrådet Anton Fendert (MP) beslutet.

– Jag hade önskat att vi kunde hålla ut och vänta in att resenärerna hittar tillbaka till kollektivtrafiken, men när regeringen lämnar oss helt utan stöd har vi inget annat val.