Ilona, 36, kommer puttandes på tvåsitsvagnen upp för backen mot Sandstugan. Här har hon bott i åtta år.

– Det gör inte så mycket – det är bra med en promenad, säger hon.

Men så kommer bussar på tal. Botkyrka kommun har nämligen sedan 2019 påtalat för SL att de vill se en buss som trafikerar Sandstugan, men de har fått kalla handen. År efter år.

– Om bussen skulle börja köra i området så skulle jag ta den, säger Ilona.

Ilona, 36, vill varken ha sitt ansikte eller efternamn i tidningen. Men hon tycker att det skulle vara bra med buss i området, även om hon tycker det kan vara bra med en promenad ibland.

Ilona, 36, vill varken ha sitt ansikte eller efternamn i tidningen. Men hon tycker att det skulle vara bra med buss i området, även om hon tycker det kan vara bra med en promenad ibland.

Albin Tingstedt

SL: Kommunens ansvar

Ett av SL:s huvudargument för att inte köra buss i området är den slingriga backe som utgör den enda in- och utfarten i området.

– SL har i samband med detaljplanen för Sandstugan i dialog med kommunen påpekat att lutningen på vägen upp i området är större än vad Regionens riktlinjer rekommenderar, säger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör vid SL.

I stället ligger på det väghållaren att ordna så att vägen uppfyller kraven, menar SL.

Men Ilona köper inte SL:s resonemang.

– Om lastbilar kan ta sig upp kan nog en buss det också, säger hon.

Kommunen skjuter på planen

Botkyrka kommun håller till viss del med SL. Anders Öttenius, stadsbyggnadschef på kommunen, och säger att korsningen K P Arnoldssons väg och Sandstuguvägen inte är anpassad för att en större buss ska kunna svänga där.

– Då finns alternativet att ha mindre bussar, men det har trafikförvaltningen inte sett någon ekonomi i, säger han.

Kommunen är väghållare. Bär inte ni ett ansvar för att bussar ska kunna köra där?

– I konkurrens med andra investeringsbehov har vi gjort bedömningen att vi inte kan prioritera den här åtgärden och tidigarelägga det.

Anders Öttenius menar att kommunen tittar på frågan och att det är viktigt att de hittar en lösning som är säkrast för bilister, gång- och cykeltrafikanter.

Anders Öttenius är stadsbyggnadschef på Botkyrka kommun och han tycker att SL visst kan köra buss upp i området.

Anders Öttenius är stadsbyggnadschef på Botkyrka kommun och han tycker att SL visst kan köra buss upp i området.

Albin Tingstedt

Förra året fanns det planer på att börja dra i gång arbetet redan 2026. Men nu har planerna flyttats fram till någon gång efter 2028.

– Vi var tvungna att prioritera andra investeringar. Men vi planerar att utreda möjliga lösningar under nästa år och förhoppningsvis komma fram till en bättre bedömd kostnad, och ta upp projektet på nytt när vi arbetar med investeringsplanen för 2026, säger Anders Öttenius.

Ingen buss i området, men i fjol lät kommunen bygga en trappa ned mot busshållplatsen vid Tumba bruk.

Ingen buss i området, men i fjol lät kommunen bygga en trappa ned mot busshållplatsen vid Tumba bruk.

Albin Tingstedt