Miroslav Goldberg, 73, i Sundbyberg märkte att något var skumt när han försökte registrera sitt betalkort i SL-appen i början av februari.

– Knappen där man ska ändra till rabatterat pris fungerade inte. Man kunde tro att man gjorde ändringen men det gick inte igenom. Det var väldigt förrädiskt. Och ingenstans fanns någon varning, säger han.

Skillnaden i pris är 16 kronor – 26 kronor för rabatterad enkelbiljett mot 42 kronor för ordinarie pris.

Orsaken: en systemförändring

Miroslav klagade hos SL, men fick bara veta att de inte kunde säga när problemet skulle vara löst.

Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst bekräftar att man haft tekniska problem med appen under nästan två månader.

– Orsaken är att vi genomförde en systemändring den 18 december 2023 vilket ledde till att det uppstod buggar i systemet. De har alla åtgärdats, den sista buggen löste vi den12 februari, berättar hon.

Generös återbetalning

SL blev medvetna om svårigheten att registrera reducerat pris i mitten av januari.

– Givetvis är vi generösa med återbetalningen till alla som har blivit drabbade, säger Natalie Nordenwan.

Exakt hur många som kan ha drabbats är inte klart. Totalt 150 000 resenärer köper enkelbiljett med betalkortet varje dag.

– Vi ser att upp till 1 300 personer kan ha stött på problem att registrera rätt priskategori, det vill säga systemet kan ha hängt sig. Huvuddelen av dem ser ut att ha lyckats med sin ändring samma dag eller efterföljande dagar, säger hon.

Totalt har 30 personer inkommit med krav på återbetalning på grund av fel priskategori under perioden.

– Vi vet med säkerhet att över 5 700 har lyckats med sin ändring. Och det är bara de som nyregistrerat sina betalkort under den här perioden som kan ha påverkats av felet, understryker Natalie Nordenswan.

"Blir förledda"

Är man osäker kan man alltid kontrollera betalkortets kontoutdrag eller gå in på SL-webben och se om ändringen finns i systemet.

– Visar det sig att man åkt på kortet och trott att man rest med rabatterat pris men ändå betalat fullt så kan man vända sig till SL:s kundtjänst.

Miroslav Goldberg tycker att SL kunde ha varit mer öppna med att problemet fanns.

– De borde ha skrivit med röda bokstäver i appen att det fanns en bugg. Som det nu var kunde folk blir förledda att de hade fått rabatt, säger han.