SL vet ännu inte vad som orsakade sprickor i tunnelbanebron i Alvik i december.
"Utredningen har inletts med stöd av en oberoende extern sakkunnig inom området, men är ännu inte helt slutförd", skriver Elin Lindström, presskommunikatör på SL i ett mejl till Mitt i.
Tunnelbanetågen fick gå med begränsad hastighet på bron, tills en tillfällig reparation hade gjorts.
En reparation som nu är klar.
"Vi har stoppborrat sprickan och svetsat fast en plåt över sprickan med svetskapacitet som överstiger den nuvarande kapaciteten", skriver Elin Lindström.
Är bron säker att köra tunnelbanetåg på nu?
"Ja, bron är säker att köra på, det är en förutsättning för att vi ska köra trafik över den."
Skulle ha hållit i 120 år
Tunnebanebron skulle ha hållit i 120 år men gick sönder efter tio år. Elin Lindström skriver i mejlet att SL ser allvarligt på att det uppstått sprickor i en så pass ny bro.
Efter det som hänt gör SL nu inspektioner av bron varannan vecka, som en extra säkerhetsåtgärd, enligt Elin Lindström.
För att laga bron permanent krävs att utredningen av den sakkunnige först har slutförts, en utredning som beräknas vara klar senast i april.
Elin Lindström, presskommunikatör på SL, skriver i ett mejl till Mitt i att SL ser allvarligt på att det uppstått sprickor i en så pass ny bro.
SL
"Den permanenta reparationen återstår eftersom den är beroende av resultatet från den pågående utredningen", skriver Elin Lindström.
Kommer ni att behöva byta ut bron?
"Inget tyder på det just nu."
Hur länge kommer bron att hålla efter reparationen?
"Det är svårt att ge ett exakt svar på den frågan, men vår förhoppning är att den permanenta reparationen ska möjliggöra att bron når den ursprungliga beräknade livslängden, 120 år."
Reparationsarbetena har än så länge kostat närmare en halv miljon kronor.
Mitt i har varit i kontakt med entreprenören som fick kontraktet att bygga bron. Bolagets verkställande direktör säger att de inte har blivit informerade om sprickorna i bron utan fick kännedom om sprickorna först när Mitt i ringde. Entreprenören vill därför vänta med att kommentera det som har hänt tills företaget blivit kontaktad av utredaren.