Allt fler resenärer och trängsel i rusningstid är orsaken till Region Stockholms 10,7 miljarder kronor stora satsning på röda linjen. Sedan beslutet fattades 2012 har resenärerna blivit långt fler än vad den då högst ställda prognosen sa. År 2019, innan pandemin, hade röda linjen 508 000 påstigningar en vanlig vardag vintertid.

Ett av målen med C 30-satsningen är att turtätheten ska komma upp i 30 tåg i timmen i vardera riktning genom centrala Stockholm. Redan i dag går 28 tåg i timmen som mest under rusningstrafik men då mestadels med föregångartåget C 20.

"Vi tror att vi kan bibehålla en robust trafik med 30 tåg i timmen i vardera riktning genom det centrala snittet om samtliga tåg är av C30-modell", skriver SL:s kommunikatör Claes Keisu i ett mejl till Mitt i.

Ska ta fler resenärer

Samtidigt räknar SL med att de nya tågen sväljer fler resenärer. C20-tågen, som fortfarande är vanligast, består av tre vagnar och tar totalt 1 242 sittande och stående resenärer. De nya C30-tågen räknar SL har plats för 1 308 resenärer.

– Från Norsborg får jag alltid sittplats. På vägen hem får jag sittplats vid lunchtid, men om jag åker vid 15-tiden kan jag få stå från T-centralen till Liljeholmen, säger Norsborgsbon Bruno Pereira som lyfter fram tågens luftkonditionering som ett stort plus.

Färre sittplatser

Många av de Mitt i träffar under turen mellan Liljeholmen och Norsborg är positiva till de nya tågen. Bra luft, komfort och fräschör ses som stora fördelar. Några av de positiva sätter dock ett litet frågetecken till att sittplatserna blivit färre. När Mitt i träffar pensionärer under turen sätts minskningen av sittplatser som ett stort minus.

De nya C 30-tågen tar 280 sittande jämfört med de C 20-tågen tågen som har 378 sittplatser.

– Jag tycker synd om arbetarna som ska åka i rusningstid, säger Rigmor Lindelöf.

Men SL har ännu inte undersökt vad resenärerna tycker om de nya tågen.

"Vi ska genomföra en undersökning med enkäter i höst", skriver Claes Keisu till Mitt i.

Varje månad får SL två nya C 30-vagnar, vilka tillsammans bildar ett fullängdståg. I slutet av juni i år hade SL fått 17 vagnar av den nya modellen. 2024 ska alla de 96 beställda vagnarna vara levererade. Nya fordon sätts in vartefter de levereras, enligt Claes Keisu.

"Just i dag är det som mest sju C30-tåg ute samtidigt i rusningstid. De tre fordon (1,5 tåg) som inte är i trafik står i depå för utbildning, dels av förare, dels av underhållstekniker."

Ahmad Salah, Bredäng:

– Det känns som att inbromsningarna är mjukare. Det är inte så ryckigt. Det gillar jag.

Rigmor Lindelöf, Karlstad:

– Jag tycker synd om arbetarna som ska åka i rusningstid. Detta är ett hån mot dem, eftersom det blir fler som får stå. Jag bor inte här nu, men förr kunde du alltid vara säker på att få en plats.

Silvia Betancourt, Hägerstensåsen:

– Bra, de är bekväma, moderna och har bra luft och belysning. Det är fint att rött ljus visar när dörrarna ska stänga. Men det ser ut som det är färre sittplatser och det kan ju vara jobbigt om du får stå länge.

Anmar Khudhair, Norsborg:

– Tågen känns väl genomtänkta. Vagnarna "dansar" inte så mycket under färden och luftkonditioneringen är jättebra. Jag jobbar själv som ingenjör och brukar titta på detaljerna när jag åker.

Anette Lilja, Södermalm:

– Jag är på väg från Södermalm från Masmo. Det är märkbart färre sittplatser, och jag fick stå till en början. Utformningen kan i och för sig vara bra med mer plats för barnvagnar och rullstolar.