Luftkonditionerade tåg. Tumbabon Maricel Rodriguez har tagit det nya tåget mellan Hallunda och Skärholmen: "Jag tycker de är jättebra. De är nya, fräscha och moderna. Men jag gillade de äldre tågen också". Foto: Sacharias Källdén

Åsikterna om nya t-banetågen går isär

De nya C30-tågen har nu rullat på röda linjen i nio månader, och varje månad får SL ett nytt tåg. Bland de yngre resenärerna Mitt i möter är tongångarna positiva, men pensionärer klagar på färre sittplatser.

  • Publicerad 17:28, 9 jul 2021

Jag tycker synd om arbetarna som ska åka i rusningstid

Allt fler resenärer och trängsel i rusningstid är orsaken till Region Stockholms 10,7 miljarder kronor stora satsning på röda linjen. Sedan beslutet fattades 2012 har resenärerna blivit långt fler än vad den då högst ställda prognosen sa. År 2019, innan pandemin, hade röda linjen 508 000 påstigningar en vanlig vardag vintertid.

Ett av målen med C 30-satsningen är att turtätheten ska komma upp i 30 tåg i timmen i vardera riktning genom centrala Stockholm. Redan i dag går 28 tåg i timmen som mest under rusningstrafik men då mestadels med föregångartåget C 20.

"Vi tror att vi kan bibehålla en robust trafik med 30 tåg i timmen i vardera riktning genom det centrala snittet om samtliga tåg är av C30-modell", skriver SL:s kommunikatör Claes Keisu i ett mejl till Mitt i.

Ska ta fler resenärer

Samtidigt räknar SL med att de nya tågen sväljer fler resenärer. C20-tågen, som fortfarande är vanligast, består av tre vagnar och tar totalt 1 242 sittande och stående resenärer. De nya C30-tågen räknar SL har plats för 1 308 resenärer.

– Från Norsborg får jag alltid sittplats. På vägen hem får jag sittplats vid lunchtid, men om jag åker vid 15-tiden kan jag få stå från T-centralen till Liljeholmen, säger Norsborgsbon Bruno Pereira som lyfter fram tågens luftkonditionering som ett stort plus.

Interiören i de nya tågen. Färre sittplatser än i föregångaren C20. Men också mer plats för rullstolar och barnvagnar. Foto: Sacharias Källdén

"Det finns gott om handtag och räcken att hålla sig i genom hela vagnen" säger Alex Buabeng Prempeh som är på väg mot Fittja. Foto: Sacharias Källdén

Gula säten markerar platser för äldre och personer som har svårare att röra sig. Foto: Sacharias Källdén

Kan köras utan förare

De nya tågen testades med passagerare för första gången i augusti 2020, och i oktober började de gå i skarp trafik.

10,7 miljarder kronor kostar satsningen som förutom nya 96 vagnar/fordon mestadels gått åt till bygget av en ny depå i Norsborg och speciella signalboxar som gör att de kan kommunicera med röda linjens gamla signalsystem.

C30-tågen är förberedda för att kunna köras med helautomatisk drift. Det ligger dock långt fram i tiden och kräver ett annat signalsystem och plattformsbarriärer.

Visa merVisa mindre

Färre sittplatser

Många av de Mitt i träffar under turen mellan Liljeholmen och Norsborg är positiva till de nya tågen. Bra luft, komfort och fräschör ses som stora fördelar. Några av de positiva sätter dock ett litet frågetecken till att sittplatserna blivit färre. När Mitt i träffar pensionärer under turen sätts minskningen av sittplatser som ett stort minus.

De nya C 30-tågen tar 280 sittande jämfört med de C 20-tågen tågen som har 378 sittplatser.

– Jag tycker synd om arbetarna som ska åka i rusningstid, säger Rigmor Lindelöf.

Men SL har ännu inte undersökt vad resenärerna tycker om de nya tågen.

"Vi ska genomföra en undersökning med enkäter i höst", skriver Claes Keisu till Mitt i.

Varje månad får SL två nya C 30-vagnar, vilka tillsammans bildar ett fullängdståg. I slutet av juni i år hade SL fått 17 vagnar av den nya modellen. 2024 ska alla de 96 beställda vagnarna vara levererade. Nya fordon sätts in vartefter de levereras, enligt Claes Keisu.

"Just i dag är det som mest sju C30-tåg ute samtidigt i rusningstid. De tre fordon (1,5 tåg) som inte är i trafik står i depå för utbildning, dels av förare, dels av underhållstekniker."

Vad tycker du om de nya tågen?

Foto: Sacharias Källdén

Ahmad Salah, Bredäng:

– Det känns som att inbromsningarna är mjukare. Det är inte så ryckigt. Det gillar jag.

Foto: Sacharias Källdén

Rigmor Lindelöf, Karlstad:

– Jag tycker synd om arbetarna som ska åka i rusningstid. Detta är ett hån mot dem, eftersom det blir fler som får stå. Jag bor inte här nu, men förr kunde du alltid vara säker på att få en plats.

Foto: Sacharias Källdén

Silvia Betancourt, Hägerstensåsen:

– Bra, de är bekväma, moderna och har bra luft och belysning. Det är fint att rött ljus visar när dörrarna ska stänga. Men det ser ut som det är färre sittplatser och det kan ju vara jobbigt om du får stå länge.

Foto: Sacharias Källdén

Anmar Khudhair, Norsborg:

– Tågen känns väl genomtänkta. Vagnarna "dansar" inte så mycket under färden och luftkonditioneringen är jättebra. Jag jobbar själv som ingenjör och brukar titta på detaljerna när jag åker.

Foto: Sacharias Källdén

Anette Lilja, Södermalm:

– Jag är på väg från Södermalm från Masmo. Det är märkbart färre sittplatser, och jag fick stå till en början. Utformningen kan i och för sig vara bra med mer plats för barnvagnar och rullstolar.