Att den trasiga rulltrappan är en långkörare vore en underdrift. Den har stått stilla sedan 3 maj 2022.

– Vi har gjort flera försök att starta rulltrappan, men problemen har återkommit och visat sig svårlösta, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Totalrenovering

Från började konstaterade SL ett läckage på drivstationen. Sedan upptäcktes fel på stegkedjan som behövde bytas ut.

– Innan sommaren 2022 tvingades vi undersöka om det gick att lösa de akuta problemen. Men vi konstaterade att det inte gick. Risken var för hög att rulltrappan skulle skadas ytterligare, säger Elin Lindström.

Sönder. Det rullar inte på för rulltrappan som leder upp i Spånga pendeltågsstation.

Sönder. Det rullar inte på för rulltrappan som leder upp i Spånga pendeltågsstation.

Filip Magnusson

Under sommaren och hösten 2022 hände i stället...ingenting. Nyligen beslutade SL dock att totalrenovera rulltrappan, något som påbörjades strax före årsskiftet.

– En ny stegkedja är beställd. Men leveranstiden är tyvärr väldigt lång, ungefär 30 veckor, säger Elin Lindström.

"Inte sett en enda tekniker"

När Mitt i besöker stationen stannar vissa resenärer till framför den ack så stillastående trappan. Peter Mansnerus åker från Spånga dagligen och är en av många som tvingas ta trappan.

– Jag förstår inte hur underhållsarbete kan ta mer än tre månader, vilket de skyltar att det handlar om. Jag har inte sett en enda tekniker på plats, säger han.

– Man har väl räknat med att behöva serva trappan, och har väl reservdelar tillgängliga?

Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Fotograf: Gustav Kaiser

Anledningen att arbetet drar ut på tiden är omvärldsläget, berättar Elin Lindström.

– Det har gjort det svårt att få fram stål. Det finns dessutom bara två, tre leverantörer av stegkedjor i Europa. Varje stegkedja är unik, de går inte att ha i lager utan måste specialtillverkas. Vi är medvetna om att rulltrappan stått stilla under lång tid. 

Kan fungera i vår

Innan pandemin var det 8 700 påstigande och 8 100 avstigande på Spånga station per vardagsdygn, enligt SL.

En kvinna från Råcksta som i närmare 40 år åkt via Spånga station hävdar att det varit problem i alla tider med rulltrappan.

– Men nu har den stått väldigt länge. Det verkar vara delar som fattas? Tur att hissen finns för de som inte klarar trapporna.

SL:s prognos är att rulltrappan börjar rulla igen sista mars.

Underhållsarbete pågår. Rulltrappan upp i Spånga pendeltågsstation väntas vara i drift 1 april igen, nästan ett år efter att den gick sönder.

Underhållsarbete pågår. Rulltrappan upp i Spånga pendeltågsstation väntas vara i drift 1 april igen, nästan ett år efter att den gick sönder.

Filip Magnusson