64 ungdomar i Stockholms stad jobbar i sommar med att högläsa för barn på olika fritidshem. Projektet "Läsa äger" startade i Botkyrka 2018. Då arbetade initiativtagaren Anneli Glamsare, 70, som språk-, läs- och skrivutvecklare på kommunen. Hon har tidigare lång erfarenhet som lärare.
– Vi gjorde en läsundersökning som visade att vi hade en långt ifrån likvärdig skola. Dessutom var det tydligt att många barn tappade i läsförmåga under sommarlovet, säger Anneli Glamsare på Bonniers familjestiftelse.
Glappet ökade mellan dem som har flyt i sin läsning och dem som tycker att läsning är svårt, vilket märktes när höstterminen satte igång.
– 94 procent nådde läsförståelsemålen i en del av kommunen, i en annan del var det lika många som inte gjorde det, säger Anneli Glamsare och fortsätter:
– Det är förödande eftersom det leder till sämre självförtroende för de barn som har svårt att läsa, och det spiller ofta över på skolans alla ämnen.
Krokade arm
Hon samlade föräldrar, skolor, fritidshem och bibliotek.
– Framgången berodde på att vi var så många som krokade arm. Vi startade projektet på tre skolor i socioekonomiskt svaga områden. Utlåningen på biblioteket där ökade med 603 procent den sommaren, säger Anneli Glamsare.
2021 usågs Anneli Glamsare till "Årets läsfrämjare" av författaren Pascal Engmans stiftelse. Hon arbetar numera på Bonniers familjestiftelse med att fortsätta sprida projektet.
– Det är det finaste jobb jag hade kunnat få, säger hon.
På Linnéuniversitetet och Linköpings universitet har man forskat på "Läsa äger" och kommit fram till att projektet bidrar till att öka läsförståelse och ordförråd.
– Nu ska man även titta på vad det här arbetet betyder för feriearbetarna, säger Anneli Glamsare.
De sommarjobbar som läsande förebilder
48 ungdomar i Farsta, Skarpnäck och Enskede-Årsta-Vantör jobbar med att läsa högt för barn. Syftet är att minska det "lästapp" som uppstår under sommarlovet då många tappar i läsförmåga.
På en mjuk matta i ett av Ormkärrsskolans klassrum slår sig sommarjobbarna Natazja Raske och Milo Matheus, båda 16 år, ner med 8-åringarna Doris, Maxim och Rawda. På väggen hänger en lapp med texten: "Att läsa är som att drömma med ögonen öppna".
Det har gått ett par veckor sedan skolan slutade för terminen och under tre veckor på sommarlovet arbetar Östbergabon Natazja Raske och Högdalenbon Milo Matheus med att läsa högt för barnen.
– Vi gör andra saker med dem också, leker olika lekar och är med i den övriga fritidsverksamheten, säger Milo Matheus.
När Mitt i är på besök är det dags för lässtund. Natazja Raske slår upp boken "LasseMajas detektivbyrå: Filmmysteriet" och börjar läsa.
– LasseMaja går alltid hem. Vi läste de böckerna själva när vi var yngre, säger Natazja Raske.
Doris, Maxim och Rawda lyssnar koncentrerat och tittar på bilderna.
Ställer frågor
Ett par sidor in i boken tar Natazja en paus i läsningen. Hon pekar på en illustration i boken.
– Tror ni att det där är kvinnan? Kommer ni ihåg hur hon ser ut?
– Ja, det är hon! Hon har rött, kort hår, svarar Doris, 8.
Interaktion under läsningen ingår i uppdraget.
Milo Matheus, 16, är van vid att läsa högt. "Vi gör det mycket i skolan" säger han.
Pekka Pääkkö
– Vi brukar ställa lite frågor för att se att barnen hänger med, säger Milo Matheus.
Ett annat verktyg för att prata om boken är en kortlek med frågor som de plockar fram efter varje lässtund.
– Korten har olika frågor som kan få igång ett samtal. Till exempel "vilken karaktär skulle du vilja vara?" och "vad tycker du att boken borde ha för titel?". Frågorna är anpassade efter barnens åldrar, säger Natazja Raske.
"Vilken plats i boken skulle du vilja besöka?" står det på ett kort.
– Jag skulle kanske vilja besöka optikern, säger Doris.
Startade i Botkyrka
"Läsa äger" startade som ett initiativ i Botkyrka 2018. Sedan dess har Bonniers familjestiftelse spridit konceptet. I dag har över 730 feriearbetande ungdomar i nästan 40 kommuner runt om i landet i uppdrag att läsa för yngre barn på kommunernas fritidshem.
Efter varje lässtund får barnen svara på olika frågor som finns i en samtals-kortlek. På bild: Doris, 8 år.
Pekka Pääkkö
I Stockholms stad arbetar 64 sommarjobbare, via Stadsbiblioteket, med projektet under tre veckor. Av dessa kommer 48 från Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck. Syftet är att främja barnens läsning under sommarlovet.
– Jobbet är väldigt kreativt och annorlunda jämfört med min vanliga vardag. Tidigare har jag gjort praktik på en restaurang, så jag har inte jobbat i en liknande miljö. Det är kul att sätta sig in i barnens världar, säger Natazja Raske, som ska börja i gymnasiet till hösten.
Hon och Milo Matheus har, utöver jobbet med högläsning, i uppdrag att själva läsa en bok under arbetsveckorna som de sen ska recensera inför kollegorna.
– Man blir tilldelad en bok och sen funkar det lite som en bokklubb, säger Milo Matheus.
Varje måndag samlas feriearbetarna och får handledning. Då får de även välja böcker som de ska ha med sig till högläsningen.
– "Läsa äger"-projektet inspirerar oss alla. Vi ska implementera högläsning en gång om dagen i fritidsverksamheten, säger Jessica Bungegård, som är handledare till Milo och Natazja.
Så många fick jobb
I år kommer totalt 11 000 ungdomar erbjudas feriejobb i någon av stadens verksamheter, de flesta jobbar under sommarlovet.
608 ungdomar har fått sommarjobb inom Farsta stadsdelsförvaltning. Det var 1297 ansökningar till platserna.
480 ungdomar har fått sommarjobb inom Skarpnäcks stadsdelsförvaltning. Det var 1035 ansökningar till platserna.
930 ungdomar har fått sommarjobb inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Det var 2084 ansökningar till platserna.
Källa: Stockholms stad
ETTAN Natazja Raske, 16, trivs på sitt nya jobb. Själv tycker hon att hon har mer tid att läsa på sommaren. "Annars läser jag mest sånt jag måste läsa i skolan". Från vänster: Doris, Maxim, Natazja och Rawda.
Pekka Pääkkö