Hagastaden

När bilisten, en 36-årig man, fick en parkeringsbot på sin bil gick han till angrepp mot vakten som just hade utfärdat boten.

Han tog tag i vaktens skrivare och kastade den på honom, spottade mot honom och sa "jag kommer aldrig glömma dig".

Parkeringsvakten blev rädd och tryckte på överfallslarmet.

Händelsen inträffade på Eugeniavägen nära Karolinska i april i år.

Angrepp mot tjänsteman

Tingsrätten går på åklagarens linje vilken slår fast att 36-åringen angripit parkeringsvakten för att hämnas parkeringsboten. Han döms för angrepp mot tjänsteman och ska betala dagsböter, totalt 9 500 kronor.

Mannen erkänner delvis brott men har hävdat att han kastade skrivaren mot vakten, inte på honom, i syfte att lämna tillbaka den. Här väljer rätten att gå på vaktens vittnesmål. En videofilm på förloppet anses också den tala emot 36-åringens version.

Skärpt straff

Om någon använder våld eller hotar med brott för att tvinga, hindra eller hämnas en åtgärd i en tjänstemans myndighetsutövning kan den dömas för angrepp mot tjänsteman.

Straffen skärptes och tillämpningen utökades 2025.

Ger böter eller fängelse i högst två år, eller upp till sex år för grovt angrepp mot tjänsteman.

Källa: Regeringen