I måndags fortsatte kaoset på Saltsjöbanan. Trots 32 vagnar hade så många fått utslitna hjul att SL hade vagnbrist och ställde in alla tåg. Bussar ersatte men åtskilliga Nackabor blev försenade. 

Akutläkaren Cristian Dure skulle åka från Tippen till jobbet på ett av Stockholms akutsjukhus.

Han har märkt hur restiderna har förlängts avsevärt sedan SL drog in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra den 9 februari och i stället hänvisade alla till tågen. Därför var han ute i extra god tid.

– I vanliga fall åker jag 10.30 som tidigast för att hinna i tid till arbetspasset som börjar 11.30. Nu tänkte jag ta en buss som gick klockan 10.00 i stället.

Men bussen dök aldrig upp.

– När klockan var 10.40 beställde jag en Uber. Vi var flera som inte skulle hinna till jobbet om vi inte beställde en taxi. En kvinna som åkte med mig hade väntat i en timme på bussen.

”Ett skämt”

SL betalar taxi åt alla som blir 20 minuter eller mer försenade. Ändå har Cristian Dure och flera andra Nackabor som blev försenade i måndags nekats ersättning för taxiresor.

SL kräver att han ska visa ett kvitto för bussresan – trots att bussen aldrig dök upp.

”För att kunna identifiera just dina resor behöver vi kvittot från den eller de resor du debiterats för”, skriver SL:s kundtjänst i ett mejl.

– Det är ett skämt. De ser inga förseningar. Det fanns ju ingen buss eller något annat färdmedel över huvud taget och ingen information annat än att de i appen hänvisade oss att ta alternativa färdmedel, säger han.

Hur viktigt är det för dig att komma i tid till jobbet?

– Vi tar över efter kollegor som har jobbat hela natten. Jag måste komma i tid till jobbet. Men de senaste två, tre veckorna har resorna tagit en och en halv timme i stället för 45 minuter.

Han är kritisk till att SL som återstartade tågtrafiken på Saltsjöbanan i mitten av december redan har vagnbrist.

– Jag förstår inte när Saltsjöbanan har stått stilla så länge att de inte har testkört den innan de startar. Folk behöver komma till sina jobb, det är inte ett skämt. 

”Vi tar över efter kollegor som har jobbat hela natten. Jag måste komma i tid till jobbet”‚ säger akutläkaren Cristian Dure.

”Vi tar över efter kollegor som har jobbat hela natten. Jag måste komma i tid till jobbet”‚ säger akutläkaren Cristian Dure.

Johan Kristensen

SL: Ärendet är överklagat

Enligt SL har 40 Nackabor begärt ersättning för taxiresor på grund av förseningar på Saltsjöbanan i måndags. Alla har beviljats ersättning.

Ytterligare fyra personer som blev försenade har nekats ersättning. Enligt SL har de uppgett att de skulle resa med buss 497 mellan Tippen och Centralen i stället för med Saltsjöbanan.

– Anledningen till att ärendet som vi tror det handlar om först inte godkändes var att kunden till en början ansökte om förseningsersättning för buss 497 och inte för Saltsjöbanan. Detta har framkommit i mejlväxling med kunden. Nu har ärendet gått vidare till överklagan och när den är hanterad finns möjligheter att kunden kommer att få den ansökta förseningsersättning, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Han beklagar situationen.

– Att det ska behöva bli såhär är naturligtvis beklagligt, men förklaringen till missförstånden är alltså att kunden inte ansökte om förseningsersättning för rätt trafikslag.

Cristian Dure är besviken över hur SL bemöter honom.

– Att jag inte får ersättning är ett riktigt påhopp. Resan kostade 250 kronor så det handlar inte om pengarna, det är själva attityden.

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.

”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.

Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi. 

– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.

Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.

– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

Johan Kristensen

Restider skenade

Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. 

Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.

Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Johan Kristensen

”Måste svarva hjulen”

Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar. 

– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?

– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.

Varför har hjulen slitits så mycket?

– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken. 

Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?

– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.

”Spelar med våra liv”

SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.

Varför?

– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbsussar innan vi får in rätt information i systemet.

Dan Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.

– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att de SL köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

Fortsatt kaos på Saltsjöbanan – SL stoppar fungerande tåg

16 av 32 vagnar saknar hjulfel – körs ändå inte ✔️ ”Vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget först”

SL backar – kör fler bussar på Saltsjöbanan

Efter kaoset med hjulfel och vagnbrist på Saltsjöbanan backar regionen och SL. Från och med onsdag ska fler ersättningsbussar köra från Saltsjöbaden och Fisksätra utan byten till Slussen och Cityterminalen.

I december började Saltsjöbanans tåg rulla igen efter närmare två års avstängning. Till en början körde bussar parallellt med tågtrafiken. Från den 9 februari drog SL in bussarna och hänvisade alla i Saltsjöbaden och Fisksätra till tågen.

Nu har så många av de 32 vagnarna fått hjulfel att SL fått vagnbrist. I måndags drogs alla tåg in ersattes av bussar.

– Därför måste vi utreda och åtgärda felen, så just nu vet vi inte när trafiken kommer att gå som vanligt igen, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på SL.

Varför har vagnbristen på Saltsjöbanan uppstått – trots att banan nyligen varit avstängd under en längre period?

– Vi håller just nu på att utreda vad som kan ha orsakat hjulslitaget och har tyvärr inte svaret på den här frågan i dagsläget.

På måndagen och tisdagen gick ersättningsbussarna kring var 30:e minut och SL uppmanade Nackaborna att välja andra färdmedel.

– Resenärer får räkna med att resan kan ta betydligt längre tid än vanligt, så vi rekommenderar resenärerna att vara ute i god tid. Vi hänvisar i första hand till alternativa färdmedel, säger Cajsa Sjöbeck.

”Helt oacceptabelt”

I fredags åkte Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) med Saltsjöbanan från Saltsjöbaden för att åka mot Glasbruks­gatan på Södermalm. En resa många Nackabor har beskrivit som kaotisk med stegrande restider efter att SL den 9 februari drog in ersättningsbussarna som körde parallellt med Saltsjöbanans tåg. Resan som skulle ta 39 minuter tog 59 minuter.

– När vi kom till Fisksätra­ fick vi byta till ersättningsbuss. Det fanns ingen som kunde tala om för oss vart vi skulle gå, säger Peter Zethraeus.

– Vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar­ var det betydligt svårare­, säger Mats Gerdau.

När ersättningsbussen anlände till Saltsjö-Järla station väntade byte till en annan ersättningsbuss.

– Det ska ju vara en sömlös övergång men där stod ingen buss inne, det var helt okoordinerat. Vi fick vänta i en kvart. Det är ett haveri utan dess like, helt oacceptabelt, säger Peter Zethraeus.

”Inte sväva i ovisshet”

I måndags krävde Nackas oppositionsråd Johanna Kvist (S) ett möte med trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

– Kollektivtrafiken till och från Saltsjöbaden och Fisksätra har blivit fullständigt ohållbar, säger hon.

Anton Fendert meddeladar nu att SL åtminstone tillfälligt tar tillbaka ersättningsbussarna som körde på Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Vårt fokus är att resenärerna inte ska behöva sväva i ovisshet över hur de ska ta sig till jobb, skola eller andra resmål. För att göra det så enkelt och förutsägbart som möjligt kommer vi köra den ”gamla” ersättningstrafiken, som gick innan 9 februari, från och med i morgon onsdag den här veckan. Denna lösning kommer att finnas på plats åtminstone denna och nästa vecka. Parallellt jobbar SL och operatören som kör tågen, AB Stockholm Spårvägar, med att felsöka och åtgärda felen.

Han lovar också att återkoppla till Johanna Kvist och Socialdemokraterna.

– Det är viktigt att resenärerna i Nacka och de politiska representanterna i Nacka kommun får information om vad som händer i kollektivtrafiken. Vi kommer återkoppla till Socialdemokraterna i Nacka kommun så snart vi kan, men jag kan i dag inte svara på om eller när ett möte kommer hållas.

”Vårt fokus är att resenärerna inte ska behöva sväva i ovisshet över hur de ska ta sig till jobb, skola eller andra resmål”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

”Vårt fokus är att resenärerna inte ska behöva sväva i ovisshet över hur de ska ta sig till jobb, skola eller andra resmål”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö/Johan Kristensen

Efter kaoset: SL backar – kör fler bussar på Saltsjöbanan

Hjulslitage stoppar tågen ✔ Så går rutten: ”Ska inte behöva sväva i ovisshet”

Bussar ersätter tåg på Saltsjöbanan

Bussar ersätter tåg på Saltsjöbanan tills vidare. Orsaken är att så många vagnar har fått fel på hjulen att SL har vagnbrist.

– Resenärer får räkna med att resan kan ta betydligt längre tid än vanligt, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på SL.

I fredags körde ersatte bussar Saltsjöbanans tåg från Fisksätra på grund av vagnbrist

På måndagen drogs alla tåg in och ersattes av bussar. Även på tisdagen ersattes tågen av bussar.

– Sedan i fredags ersätts all tågtrafik på Saltsjöbanan av buss på grund av vagnbrist. Vagnbristen beror på att många av tågen har fått fel på hjulen. Därför måste vi utreda och åtgärda felen, så just nu vet vi inte när trafiken kommer att gå som vanligt igen, säger Cajsa Sjöbeck.

”Var ute i god tid”

Bussarna går kring var 30:e minut och SL uppmanar Nackaborna att välja andra färdmedel.

– Resenärer får räkna med att resan kan ta betydligt längre tid än vanligt, så vi rekommenderar resenärerna att vara ute i god tid. Vi hänvisar i första hand till alternativa färdmedel, men på trafikläget på SL.se kan man se hur ersättningsbussarna går och det är även där det kommer uppdateras löpande om förändringar sker, säger Cajsa Sjöbeck.

Kräver möte med Fendert

I fredags åkte Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) med Saltsjöbanan. Resan som skulle tagit 39 minuter tog 59 minuter.

– Fullständigt obegripligt att SL och regionen kör i gång tåget när man inte har några vagnar, sa Peter Zethraeus.

På måndagen krävde Nackas oppositionsråd Johanna Kvist (S) ett möte med trafikregionrådet Anton Fendert (MP) med anledningen av vagnbristen på Saltsjöbanan.

– Kollektivtrafiken till och från Saltsjöbaden och Fisksätra har blivit fullständigt ohållbar, sa Johanna Kvist.

”Inte sväva i ovisshet”

Anton Fendert meddelade på tisdagen att SL åtminstone tillfälligt tar tillbaka ersättningsbussarna som körde på Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Vårt fokus är att resenärerna inte ska behöva sväva i ovisshet över hur de ska ta sig till jobb, skola eller andra resmål. För att göra det så enkelt och förutsägbart som möjligt kommer vi köra den ”gamla” ersättningstrafiken, som gick innan 9 februari, från och med imorgon onsdag den här veckan. Denna lösning kommer att finnas på plats åtminstone denna och nästa vecka. Parallellt jobbar SL och operatören som kör tågen, AB Stockholm Spårvägar, med att felsöka och åtgärda felen.

Han lovar också att återkoppla till Johanna Kvist och Socialdemokraterna.

– Det är viktigt att resenärerna i Nacka och de politiska representanterna i Nacka kommun får information om vad som händer i kollektivtrafiken. Vi kommer återkoppla till Socialdemokraterna i Nacka kommun så snart vi kan, men jag kan idag inte svara på om eller när ett möte kommer hållas.

Vagnarna har fått fel på hjulen och bussar måste ersätta tågen på Saltsjöbanan.

Vagnarna har fått fel på hjulen och bussar måste ersätta tågen på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

Inga tåg alls på Saltsjöbanan – bussar ersätter

SL: Fel på hjulen – måste utreda ✔ ”Vi hänvisar i första hand till alternativa färdmedel”

Kräver krismöte om vagnbristen på Saltsjöbanan

Nackas oppositionsråd Johanna Kvist (S) har mejlat trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och kräver snarast möjligt ett möte angående vagnbristen på Saltsjöbanan.

– Kollektivtrafiken till och från Saltsjöbaden och Fisksätra har blivit fullständigt ohållbar.

I fredags ersattes tågen mellan Fisksätra och Saltjö-Järla av bussar på grund av vangbrist. På måndagen ersattes samtliga tåg av ersättningsbussar.

Nackas oppositionsråd har mejlat trafikregionrådet Anton Fendert (MP) och kräver snarast möjligt ett möte angående trafiken på Saltsjöbanan.

– Kollektivtrafiken till och från Saltsjöbaden och Fisksätra har blivit fullständigt ohållbar. Den senaste tiden har situationen förvärrats ytterligare när vagnbrist uppstått och det måste regionen göra något åt.

”Kommunen som ansvarar”

Hon framhåller också Nacka kommuns ansvar i situationen. Kommunen betalar 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussar mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom kommunen har asfalterat banvallen under tiden man bygger om Värmdövägen. Bygget beräknas pågå till början av nästa år.

– Det är kommunen som ansvarar för ombyggnationen av Värmdövägen och hur det påverkar Saltsjöbanan. Moderaterna som styr i Nacka måste också vara beredda att ta ansvar, fortsätter Kvist (S).  

Mitt i har sökt Anton Fendert och SL för kommentarer.

”Fullständigt ohållbart”, säger Nackas oppositionsråd Johanna Kvist om vagnbristen på Saltsjöbanan och kräver ett möte med trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

”Fullständigt ohållbart”, säger Nackas oppositionsråd Johanna Kvist om vagnbristen på Saltsjöbanan och kräver ett möte med trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Johan Kristensne

Kräver krismöte om vagnbristen på Saltsjöbanan

Sågar trafiken på Saltsjöbanan: ”Fullständigt ohållbar”

Efter en månad – vagnbrist på Saltsjöbanan

Flera avgångar ställs in på Saltsjöbanan på grund av vagnbrist – bara en månad efter att trafiken återupptogs efter två års avstängning.

– Fullständigt obegripligt att SL och regionen kör i gång tåget när man inte har några vagnar, säger kommunalrådet Peter Zethraeus (M).

Klockan 08.01 på fredagsmorgonen hoppade Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus på Saltsjöbanan i Saltsjöbaden för att åka mot Glasbruksgatan på Södermalm.

En resa många Nackabor har beskrivit som kaotisk med stegrande restider efter att SL den 9 februari drog in ersättningsbussarna som körde parallellt med Saltsjöbanans tåg. 

I stället för sex vagnar var det bara två på grund av vagnbrist. Från Fisksätra var alla tåg inställda, också på grund av vagnbrist.

– När vi kom till Fisksätra fick vi byta till ersättningsbuss. Det fanns ingen som kunde tala om för oss vart vi skulle gå, säger Peter Zethraeus.

– Vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare, säger Mats Gerdau.

”I Fisksätra fick vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare”, säger Mats Gerdau.

”I Fisksätra fick vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare”, säger Mats Gerdau.

Petter Lundgren

”Helt oacceptabelt”

När ersättningsbussen anlände till Saltsjö-Järla station väntade byte till en annan ersättningsbuss.

– Det ska ju vara en sömlös övergång men där stod ingen buss inne, det var helt okoordinerat. Vi fick vänta i en kvart, säger Peter Zethraeus.

– Bytena var ganska kaotiska, det fanns ingen information om när bussen skulle komma eller vart vi skulle gå. Inga skyltar eller någon personal från SL som visade oss vägen, säger Mats Gerdau.

Klockan 09.00 anlände de till Glasbruksgatan. När Peter Zethraeus åkte en av de första turerna med de återinsatta tågen i februari tog resan från Saltsjöbaden till Glasbruksgatan 39 minuter – nu 59 minuter. 

– Det är ett haveri utan dess like – helt oacceptabelt! Nu sätter vi press på regionen och SL men Nackaborna får gärna också höra av sig till dem så att vi får i gång trafiken här, säger Peter Zethraeus.

Resan tillbaka tog 54 minuter. Även då med ett längre stopp i Saltsjö-Järla.

– Arbetsledaren från SL som stod där tyckte själv att det var helt kaotiskt. Han visste inte åt vilket håll vi skulle gå och det fanns ingen information, säger Mats Gerdau.

Vid Saltsjö-Järla station fick kommunalråden vänta på ersättningsbussen som de betalar 3 miljoner kronor i månaden för. ”Det ska ju vara sömlös övergång”, säger Peter Zethreaus.

Vid Saltsjö-Järla station fick kommunalråden vänta på ersättningsbussen som de betalar 3 miljoner kronor i månaden för. ”Det ska ju vara sömlös övergång”, säger Peter Zethreaus.

Petter Lundgren

Asfalterad banvall till 2026

Nacka betalar sedan i februari 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom kommunen har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen och hindrar tågen från att köra längre.

– Vi försöker jobba på så snabbt vi kan men det tar nog något år till. I början av 2026 ska det vara klart. Sedan skulle ju tåget kunna köra till Henriksdal om regionen har gjort vad de ska under tiden, säger Peter Zethraeus.

Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna i regionen har skrivit till trafiknämnden om Saltsjöbanan. Partierna undrar bland annat om regionen och SL passar på att renovera gångtunneln vid Nacka station nu när tågen inte rullar förbi Sickla och hur snart tågen kan gå till Henriksdal efter att banvallen är återställd.

15 miljoner för ersättningsbussar

Ersättningsbussar hela vägen från Saltsjöbaden och Fisksätra till Slussen och Cityterminalen skulle kosta totalt 15 miljoner kronor. Nacka kommun är inte berett att betala så mycket men är beredd att skjuta till pengar för extra ersättningsbussar som kör parallellt med tågen från Saltsjöbaden och Fisksätra i rusningstid. Men Peter Zethraeus och Mats Gerdau betonar att SL och regionen i så fall måste sköta trafiken.

– Frågan är ju vad vi betalar för. Jag tycket att vi fick god ammunition under den här resan – trafiken fungerar ju inte alls. Jag tror inte SL och regionen är stolta över den trafik de erbjuder. När tågen fungerar som det är tänkt är vi beredda att bidra med direktbussar, i första hand in till Cityterminalen. Men så länge de inte kan garantera tågtrafiken tycker jag att de ska återgå till att köra bussar som det var för en månad sedan, säger Peter Zethraeus.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) hänvisar frågor om vagnbristen till SL. Mitt i har sökt SL för en kommentar.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) upplevde kaos när de reste med Saltsjöbanan på fredagen.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) upplevde kaos när de reste med Saltsjöbanan på fredagen.

Petter Lundgren

Efter en månad – vagnbrist på Saltsjöbanan: ”Haveri”

Nackas kommunalråd upplevde kaos ✔️ Inställda tåg ✔️ Fick klättra över mur ✔️ Kräver svar från SL och regionen