I december började Saltsjöbanans tåg rulla igen efter närmare två års avstängning. Till en början körde bussar parallellt med tågtrafiken. Från den 9 februari drog SL in bussarna och hänvisade alla i Saltsjöbaden och Fisksätra till tågen.

Nu har så många av de 32 vagnarna fått hjulfel att SL fått vagnbrist. I måndags drogs alla tåg in ersattes av bussar.

– Därför måste vi utreda och åtgärda felen, så just nu vet vi inte när trafiken kommer att gå som vanligt igen, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på SL.

Varför har vagnbristen på Saltsjöbanan uppstått – trots att banan nyligen varit avstängd under en längre period?

– Vi håller just nu på att utreda vad som kan ha orsakat hjulslitaget och har tyvärr inte svaret på den här frågan i dagsläget.

På måndagen och tisdagen gick ersättningsbussarna kring var 30:e minut och SL uppmanade Nackaborna att välja andra färdmedel.

– Resenärer får räkna med att resan kan ta betydligt längre tid än vanligt, så vi rekommenderar resenärerna att vara ute i god tid. Vi hänvisar i första hand till alternativa färdmedel, säger Cajsa Sjöbeck.

”Helt oacceptabelt”

I fredags åkte Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) med Saltsjöbanan från Saltsjöbaden för att åka mot Glasbruks­gatan på Södermalm. En resa många Nackabor har beskrivit som kaotisk med stegrande restider efter att SL den 9 februari drog in ersättningsbussarna som körde parallellt med Saltsjöbanans tåg. Resan som skulle ta 39 minuter tog 59 minuter.

– När vi kom till Fisksätra­ fick vi byta till ersättningsbuss. Det fanns ingen som kunde tala om för oss vart vi skulle gå, säger Peter Zethraeus.

– Vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar­ var det betydligt svårare­, säger Mats Gerdau.

När ersättningsbussen anlände till Saltsjö-Järla station väntade byte till en annan ersättningsbuss.

– Det ska ju vara en sömlös övergång men där stod ingen buss inne, det var helt okoordinerat. Vi fick vänta i en kvart. Det är ett haveri utan dess like, helt oacceptabelt, säger Peter Zethraeus.

”Inte sväva i ovisshet”

I måndags krävde Nackas oppositionsråd Johanna Kvist (S) ett möte med trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

– Kollektivtrafiken till och från Saltsjöbaden och Fisksätra har blivit fullständigt ohållbar, säger hon.

Anton Fendert meddeladar nu att SL åtminstone tillfälligt tar tillbaka ersättningsbussarna som körde på Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Vårt fokus är att resenärerna inte ska behöva sväva i ovisshet över hur de ska ta sig till jobb, skola eller andra resmål. För att göra det så enkelt och förutsägbart som möjligt kommer vi köra den ”gamla” ersättningstrafiken, som gick innan 9 februari, från och med i morgon onsdag den här veckan. Denna lösning kommer att finnas på plats åtminstone denna och nästa vecka. Parallellt jobbar SL och operatören som kör tågen, AB Stockholm Spårvägar, med att felsöka och åtgärda felen.

Han lovar också att återkoppla till Johanna Kvist och Socialdemokraterna.

– Det är viktigt att resenärerna i Nacka och de politiska representanterna i Nacka kommun får information om vad som händer i kollektivtrafiken. Vi kommer återkoppla till Socialdemokraterna i Nacka kommun så snart vi kan, men jag kan i dag inte svara på om eller när ett möte kommer hållas.