Stadsgårdstunneln med anor från 1890-talet togs ur bruk på Saltsjöbanan 2016. 

Tunneln är ett av minst elva hinder som måste övervinnas innan Saltsjöbanans nya tåg kan köra till Slussen 2028.

Men arbetet har fortfarande inte påbörjats. 

Tidigare har regionen av misstag berättat på sin hemsida att Saltsjöbanans nya tåg blir 700 miljoner dyrare än beräknat. Nu stiger även notan för tunneln från 77,6 miljoner kronor till 100 miljoner kronor.

Byggkostnaderna ökar eftersom arbetet har dragit ut på tiden och mer berg än väntat måste bort, enligt regiondirektör Emma Lennartsson.

Vid en inspektion uppdagades att tunneln behöver breddas för att Saltsjöbanans nya tåg ska kunna passera och möjliggöra tätare trafik – 10 till 12 minuter mellan avgångarna i stället för 20.

Lösa stenblock påträffades också – vissa måste bort, andra förankras med bultar. Dessutom är de befintliga bergförstärkningarna föråldrade och behöver förstärkas på nytt.

Om inte extrapengarna för tunnelbygget skjuts till nu kommer Saltsjöbanan att försenas till Slussen, enligt Emma Lennartsson.

SL tvingas då ta in ersättningsbussar för omkring tre miljoner kronor i månaden. Enligt regiondirektören kommer Stadsgårdstunneln fördyrning göra att upprustning av andra anläggningar minskas eller skjuts framåt.

Lösa stenblock som måste bort eller förankras med bultar upptäcktes vid en inspektion i Stadsgårdstunneln.

Lösa stenblock som måste bort eller förankras med bultar upptäcktes vid en inspektion i Stadsgårdstunneln.

Mikael Andersson

Krävde mer kontroll – röstades ner

Det rödgröna styret i regionen var positiva till att skjuta till mer pengar när Stadsgårdstunneln togs upp i trafiknämnden i juni. 

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna krävde att regionen måste få bättre grepp om kostnaderna. Men partiernas förslag om tydliga kontrollstationer för att pengar och tid inte ska rinna iväg röstades ner.

– Behovet av fler kontrollstationer i regionens investeringar har tydliggjorts av både Slussen och Saltsjöbanan. Stadsgårdstunneln är nu ytterligare ett exempel där Socialdemokraterna tappat kontrollen, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M). 

Vänsterpartiet ifrågasatte att det har tagit sådan tid och framhöll att arbetet nu braskar om bana, el, signal- och telekommunikationssystem (BEST) ska hinna läggas tillbaka i tid.

”Tunneln togs ur bruk 2016 och först nu, två år innan återläggningen av BEST-anläggningen behöver påbörjas för att trafiken ska kunna vara i åter i gång 2028 enligt plan, kommer ärendet upp”, skriver partiet i en kommentar.

”Saltsjöbanan behöver färdigställas”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) beklagar de ökade kostnaderna men ser ingen annan utväg än att betala.

– Att kostnaden stigit är olyckligt men något som skett i byggsektorn i stort till följd av stigande byggmaterialkostnader och inflation. Saltsjöbanan behöver färdigställas och vi behöver skjuta till resurser för att möjliggöra det.

Han tycker inte att det är märkligt att arbetet i tunneln har dröjt.

– Alla som rört sig runt Slussen har sett att det pågår flera arbeten i området, bland annat ligger Saltsjöbanans tunnel nära infarten till den nya bussterminalen i Katarinaberget och för att få plats för de arbeten som ska utföras i tunneln avvaktar man produktionen till dess att arbetsområdet för bussterminalen är borta.

Han svarar inte på varför han säger nej till oppositionens förslag om hårdare kontroller av ekonomi och tid men påminner om att de själva har varit med och utformat projekten.

– Saltsjöbanans upprustning är precis som Tvärbanas utbyggnad ett kollektivtrafikprojekt vars styrning Kristoffer Tamsons eget parti var med och beslutade om.

Regionstyrelsen tar beslut om Stadsgårdstunneln den 23 september.