Morgonen den 19 maj lämnar den första delen av Finntorspbron – en ny gång- och cykelbro över Värmdövägen – brofabriken i Blekinge och körs på lastbil till Nacka.

I Södertälje krävs en paus i väntan på ett godkännande från Trafikverket innan färden kan fortsätta. 

Bron väntas nå Finntorp kring midnatt. Delar av transporten och monteringen av över Värmdövägen görs nattetid för att minimera påverkan på trafiken.

– Den här sektionen är över 35 meter lång och så stora laster får man inte köra genom stan hur som helst, säger Nacka kommuns projektledare Johan Grünewald.

”Den kommer bidra med en fin siluett till Finntorp och vara en trygg passage över trafiken i många år framöver”, säger Johan Grünewald Nacka kommuns projektledare.

”Den kommer bidra med en fin siluett till Finntorp och vara en trygg passage över trafiken i många år framöver”, säger Johan Grünewald Nacka kommuns projektledare.

Nacka kommun

”En bjässe”

Den 112 meter långa bron som är byggd i silvergrått stål transporteras i fyra bitar. Längst är den tredje. Den beräknas anlända tidigt på morgonen den 22 maj och lyfts på plats samma dag. 

– Det är en bjässe som väger närmare 30 ton och mäter 42,5 meter i längd – ungefär lika högt som ett tiovåningshus. För de som sköter montaget är det här vardagsmat men för oss Nackabor är det så klart lite speciellt med en ny Finntorpsbro, särskilt när den levereras i de här storlekarna, säger Johan Grünewald.

Intill Värmdövägen förbereder byggarbetarna för ankomsten av den 112 meter långa bron.

Intill Värmdövägen förbereder byggarbetarna för ankomsten av den 112 meter långa bron.

Nacka kommun

Den fjärde brodelen leveras den 27 maj. Därefter ska den byggas ihop, få räcken och belysning och kopplas ihop med omkringliggande gång- och cykelvägar. I början av juli beräknar kommunen att öppna bron för Nackaborna.

– Jag som har jobbat med projektet hoppas så klart att den nya bron blir minst lika uppskattad som den gamla. Den kommer bidra med en fin siluett till Finntorp och vara en trygg passage över trafiken i många år framöver, säger Johan Grünewald.