Svar på Yusif Aydins replik ”KD: Låt infartsparkeringarna vara till för pendlarna” (Mitt i Botkyrka 21 december 2024) på vår insändare.
Vi konstaterar att det finns stora problem och frågetecken kring den lösning styret förespråkar för infartsparkeringarna i Tumba och Tullinge. Det är tveksamt om avgifter verkligen kommer att göra det enklare att hitta parkering. Förslaget innebär också att de som löser enkelbiljett till SL inte kommer kunna parkera avgiftsfritt, vilket slår hårt mot dem som pendlar mer sällan.
På kommunfullmäktige den 19 december valde fullmäktige att gå på vår linje och skickade tillbaka ärendet till ritbordet. Nu behövs ett förslag som tar hänsyn till pendlarnas behov och gör deras vardag enklare, inte mer komplicerad. Vi vill se ett genomtänkt förslag som verkligen fungerar och som inte gör vardagen svårare och dyrare för våra medborgare.
Replik: Låt infarts-parkeringarna vara till för pendlarna
Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Svar på Liberalernas insändare ”Utöka antalet p-platser i stället” och Miljöpartiets insändare ”Att ta bilen till tåget blir kontraproduktivt” i Mitt i 30 november.
Miljöpartiet anser i sin insändare att man inte ska ta bilen till pendeltåget överhuvudtaget, utan i stället ta cykel eller åka buss och Liberalerna anser att vi inte ska ha några avgifter för parkering utan i stället bygga ut antalet parkeringsplatser. Botkyrkas bästa anser att vi behöver hitta en mer realistisk, verklighetsförankrad och balanserad lösning som är långsiktigt hållbar.
Botkyrkas bästa vill erbjuda våra Botkyrkabor som pendlar en möjlighet att parkera sin bil i nära anslutning till pendeltåget. Pendlare som har en giltig färdbiljett för kollektivtrafik kommer att kunna parkera utan kostnad, medan övriga användare betalar en avgift. Det skapar inte bara fler lediga platser för pendlarna utan genererar också intäkter till kommunen som kan täcka kostnaderna för drift och underhåll av parkeringarna samt investeringar. Det är också viktigt att skydda våra gröna ytor från att tas i anspråk för ytterligare parkeringsplatser.
Låt dessa områden vara kvar som naturmark, där barn kan leka, hundar kan rastas och motionärer kan träna.
Andra kommuner, som Haninge, har redan implementerat tekniska lösningar där man kopplar parkeringen till betalning av kollektivtrafikbiljetten. Tekniken finns – låt oss följa deras exempel och säkerställa att infartsparkeringarna används på rätt sätt.