Håbo

När skoldagen är slut eller när det är dags att lämna fritids och åka hem tar sig många barn på Futurum till busshållplatsen som ligger­ anslutning till skolan. Där ska buss 303 passera tre gånger om dagen, vid 14.15, 14.45 och 15.15.

– De där tre turerna ska chaufförerna komma ihåg att de ska åka ner hit, säger Mattias Boström.

Hans dotter började
i trean­ efter sommarlovet 2022 och är därmed stor nog att åka hem själv. Problemet? Att bussarna alltför ofta inte kommer. Inte för att de är inställda, utan för att de helt enkelt kör det som är den vanliga sträckan.

– Ja, de kör förbi Smultronstället och rakt ner på Kraftleden. De missar att svänga av här, säger Mattias Boström och pekar uppåt vägen.

– Nu har vi turen att vi kan jobba hemifrån ganska­ mycket­, så vi turas om, jag och min hustru, med att någon­ av oss är hemma vilket­ gör att vår dotter kommer hem. Det är inte alla som har den möjligheten, fortsätter han.

Följer i appen

Mattias Boström menar att problemen startade under hösten och att han har förståelse för om bussar ställs in, men att det här är en annan sorts problematik.

Via UL:s app går det att se när bussar ställs in. I samma app går det också att se hur bussarna kör och flera gånger­ har Boström följt bussen och sett hur den har åkt rakt förbi.

– Min dotter har den appen­ också. Så hon ringer och säger, ”nä, pappa, nu kör den förbi.” Jag har till och med sett hur den kör förbi, kommer på sig själv och kör tillbaka hit.

”Har inte haft koll”

Det här är hållplatsen som buss 303 glömmer bort att passera, trots att barnen väntar.

Det här är hållplatsen som buss 303 glömmer bort att passera, trots att barnen väntar.

Daniel Sjöberg

I alla andra fall kör 303:an alltså rakt fram i stället för att svänga ner mot Futurum. Mattias Boström misstänker att det är det som är problemet, alltså att förarna helt enkelt glömmer bort.

– Jag kan fatta att om man är van att köra 303:an rakt fram, men ibland när min dotter har ringt har jag hunnit­ ut till bussen i Skörby och ställt mig och pratat med chauffören. Då har förklaringen varit att, ”det är inte den här turen.”

– De har inte haft koll.

Skrivit till UL

Han säger att han har ringt till UL ett par gånger i månaden i ett halvår.

– Det är ofta samma kille jag pratar med på kundtjänst. De säger att de kan vidare­befordra det här till Keolis och dem kan jag inte ens ringa för allt som har med turer att göra, då ska man ringa till UL.

På UL hälsar man att ansvaret ligger hos Keolis som kör bussarna

På UL hälsar man att ansvaret ligger hos Keolis som kör bussarna

Mostphotos

– Jag har till och med skrivit till UL, utan att det har hänt någonting. Det sker ingen förbättring. Jag säger inte att detta beror på chaufförerna, tvärtom tycker jag att de gör ett jättebra jobb, men någonstans måste det finnas en trafikledning som inte inskärper hos chaufförerna att de måste åka ner och hämta barnen.

Några dagar efter att Mitt
i träffat Mattias och pratat om problematiken skickar han ett sms.

”I dag glömde 303:an att hämta lågstadiebarnen vid Futurum, både avgången 14.15 och 14.45, så barnen fick stå ute vid hållplatsen i en timme. Detta trots att jag 14.30 rapporterade problemet till UL och sa åt dem att de MÅSTE hämta barnen med 14.45-turen.”

”De har ett uppdrag”

En annan förälder skriver också i ett sms om problemen: ”Jag har varit i kontakt med UL flertalet gånger om detta. Det enda UL säger är att de bara beklagar och de kan inget göra då det är bolaget som kör som brister. UL kan kompensera med taxi när bussen inte dyker upp, men det är en process och kan ta flera timmar innan den i så fall kommer.”

Till Mitt i säger UL att ansvaret­ ligger hos Keolis.

– De har ett uppdrag att hämta skolungdomarna och vi förväntar oss att man gör det, förklarar presschef Maria Hasselgren.

Här finns inte ens en tidtabell som visar när bussen ska passera, trots att den faktiskt ska göra det vid tre tillfällen per skoldag.

Här finns inte ens en tidtabell som visar när bussen ska passera, trots att den faktiskt ska göra det vid tre tillfällen per skoldag.

Daniel Sjöberg

Keolis beklagar det inträffade

– Till att börja med där det väldigt olyckligt att vi missar att köra till skolan. Vi ser över våra rutiner, om vi kan göra det tydligare för föraren på något sätt, säger Ann-Sofie Myrén, presskommunikatör på Keolis.

Hon uppmanar också föräldrar att höra av sig till UL:s kundtjänst. Detta är dock alltså precis vad föräldrarna gjort.

– Då får vi se över det tillsammans med UL, så att vi har rätt kommunikation mellan oss när det kommer fram synpunker via telefon, säger Ann-Sofie Myrén.

På vilket sätt kan ni göra det tydligare för chaufförerna?

– Vi tittar på det. Vi har flera linjer och platser i Sverige där man har vissa turer som går till en plats. Dels har chaufförerna en digital skärm i bussen, dels har de sitt körschema.

Mattias Boström säger att han är glad att Keolis tar problemen på allvar.

– Jag förutsätter att Keolis genast vidtar sådana åtgärder att såväl barn som föräldrar känner sig trygga med att bussen inte glömmer bort skolbarnen fler gånger.