Siktet inställt. I januari kan staden och Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd införa egna regler. Foto: Pekka Pääkkö

Zoner för elsparkcyklar dröjer till 2022

Årets hetaste trafik-fråga: Var ska elsparkcyklarna parkeras? I våras gick trafikkontoret ut hårt med löften om tydliga regler. Trots kritik och kampanjer får vi vänta lite till.

  • Publicerad 05:15, 29 okt 2021

Inte förrän då kan vi tvinga bolagen att följa våra regler.

Stockholm håller på att koka över av irritation över att behöva kryssa mellan Voi, Lime, Tier och Bolt-fordon på trottoarerna.

Just nu håller trafikkontoret på att utvärdera de parkeringsställ som Voi och Tier tagit fram.

Parkera som vanligt året ut

Men det kommer fortsätt vara fritt fram att parkera i princip vart man vill. Några särskilda parkeringszoner för elsparkcyklar dröjer. Tidigast 1 januari 2022 kan det arbetet dra igång.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) tar dessutom höjd för att det kan dröja till våren innan de fått allt på plats.

Vad är det som gör att det dröjer?

– Vi har nya lokala ordningsföreskrifter som träder i kraft 1 januari och inte förrän då kan vi tvinga bolagen till att följa våra regler. Stockholm är alltid under lupp. Tar vi ett beslut överklagas det så vi får ofta ta den långa vägen, säger Daniel Helldén.

Kommer ni att tvinga dem att använda parkeringszoner då?

– Ja. Men vi måste se till att vi får en hundraprocentig lösning där alla elsparks-
cykelbolagen gör likadant.

De nya reglerna träder i kraft mitt i vintern och eventuell snö gör att att arbetet kan dröja till våren.

I grannkommunen Solna löstes det fort?

– Där har så vitt jag vet inte parkeringszonerna prövats juridiskt och endast ett bolag har elsparkcyklar där. När färre aktörer är inblandade kan det därför vara lättare.

Vill ha bättre möjligheter

Mitt i har kontaktat både Voi och Tier.

De tycker att staden kan göra mer än att skapa tvingande parkeringzoner. Voi:s Kristina Nilsson skriver i ett mejl att: ”Det finns utmaningar med parkerings-ytor som blir överfulla, men framför allt riskerar användarvänligheten att kraftigt försämras”

Tiers Joachim Nordström är inne på samma linje. Han anser att staden behöver göra det lättare för åkarna att göra rätt för sig.

– Det blir tydligt och enkelt om det exempelvis finns uppmålade zoner i varje gathörn. 

Geofencing för ökad kontroll

Geofencing, eller geostaket, är ett sätt att kontrollera vart ett fordon kan köra eller parkera.

Med hjälp av en Gps som som följer fordonets kordinater kan systemet tvinga, i det här fallet sparkcykeln, att köra en viss hastighet, eller göra det omöjligt att avsluta en åktur på andra ställen än i eventuella parkeringzoner.