Hela våren har läsare hört av sig till Mitt i Värmdö om fläktar som blåser iskallt, trasig belysning, lösa säten och bussar där det regnar i.
Det handlar om linje 434 och 433. För att hejda den värsta blåsten stoppar resenärer in det som finns till hands – kökshanddukar, plastpåsar, papper, en handske.
– Jag är så trött på det här, vad hände med upphandlingen? Var är de nya bussarna som Nobina lovat? Det ironiska är att de här bussarna, med trasig ventilation etcetera, är bussar som Nobina verkar ha plockat in när de tog över och är om möjligt sämre än de gamla som rullat genom åren, säger en Stavsnäsbo som pendlar till stan flera gånger i veckan.
Det behövs även fler långa bussar, de korta som nu körs fylls snabbt i rusning och på helger, tillägger han.
Egen lösning. Här har en resenär tryckt in en kökshandduk för att slippa kalla blåsten.
Privat
Uteblivna och fulla bussar
Under maj månad kom 130 klagomål in till SL angående busslinje 434 och 433. Några handlar om det som nämns ovan, men de flesta rör överfulla bussar, uteblivna eller försenade/för tidiga avgångar och hållplatser som missas. Bland annat.
– Det är fler synpunkter än tidigare år. Det gjordes från början en felbedömning gällande förstärkningar, då det var långt fler resenärer än förväntat. Det bevakas nu noggrant, särskilt inför kommande högtider och väder, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör hos SL.
Nobina bekräftar att äldre bussar fortfarande körs på linje 433 och 434 och orsaken är försenad leverans av nya fordon från tillverkaren. Man väntar på totalt tio bussar som ska fördelas på olika linjer i Nacka och Värmdö, bland annat till Djurö-Stavsnäs.
– De nya bussarna skulle ha varit på plats till trafikstart i början av året, men många busstillverkare har stora problem med sin produktion just nu, vilket drabbat hela Europa. Vi jobbar för att alla nya bussar ska vara i trafik under juni, säger Malin Säker, kommunikationschef hos Nobina AB.
Här sticker kablar ut där det ska sitta en lampa.
Privat
Parallellt med det pågår just nu en klimatkontroll av bussar som utgår från depån vid Djuröbron, enligt Malin Säker.
– Vi ser över ventilation och funktion för värme och kyla för att säkerställa en så bra reseupplevelse som möjligt, säger hon.