Tumba

Nästa år blir ett år av återhämtning, som Mitt i har rapporterat.

I alla fall om man ska tro på Ungdomsbarometern. Det är det mänskliga och äkta som föredras framför det perfekta och digitala.

Det kanske ligger något i det, menar 16-åriga Botkyrkaborna Wilma Wenström, Wilma Ekroth, Molly Hellkvist och Maja Kjellberg från Sam-beteende programmet på Tumba gymnasium.

Alla inte samma trend

De menar att trenderna kan se olika ut, beroende på ålder och algoritm.

För vissa kan Stockholmsstilen se ut på ett sätt. För andra kan det fortfarande vara viktigt med karriär. Mycket beror på var du bor, hur gammal du är, vilka du umgås med.

Gosedjur på väskan får gärna försvinna

De säger att de bombas med olika trendtips i sociala medier.

– Det är så olika från olika personer, säger Wilma Wenström och Molly Hellkvist tillägger.

– Jag får mest dansande grisar på min TikTok, säger hon och skrattar.

Granny hobbyies

En spaning i Ungdomsbarometern är att 2026 blir ett år där pyssel eller "Granny hobbyies" blir grejen.

Något de kan hålla med om. Molly berättar om en trend på TikTok att visa upp sin målarbok. Wilma om BookTok som handlar om att prata om vad man läser. Det är inte ovanligt på sociala medier att visa upp sin bokhylla. Second hand-kläder har varit poppis ett tag och lär fortsätta vara det, menar de.

Wilma Ekroth, Molly Hellkvist och Maja Kjellberg i biblioteket på Tumba gymnasium.

Wilma Ekroth, Molly Hellkvist och Maja Kjellberg i biblioteket på Tumba gymnasium.

Judit Nilsson

Åtminstone en av dem, Wilma Ekroth, har en ”Granny hobby”.

– Jag har börjat göra piprensblommor! Det kommer från TikTok, säger Wilma och Maja tillägger:

– Det finns mycket på TikTok som handlar om att koppla av, säger hon.

De håller med om att det ytliga ifrågasätts på fler håll.

– Många inser över lag att sociala medier kan användas i andra syften än det ytliga, säger Wilma Wenström.

6-7 är överspelat

Men hur kommer trenderna se ut 2026?

En trend är de säkra på att de inte vill ha med in på det nya året.

– ”Six seven”! säger de i kör.

Vad är 6-7?

6-7, eller ”six seven” som det uttalas, har spridit sig som en löpeld på sociala medier under hösten, främst bland barn och tonåringar.

Ursprungligen kommer frasen från låten Doot Doot (6 7) av Skrilla från 2024, och blev viral när låten lades över videoklipp på basketspelaren LaMelo Ball, som är 6 fot och 7 tum lång.

Vissa menar att det betyder ungefär ”så där”, ”helt okej” eller ”kanske si, kanske så”. De flesta kan dock hålla med om att det inte betyder någonting alls, vilket är poängen.

Källa: Merriam-Webster, Mitt i

Inte heller de kinesiska monsterdockorna Labubus.

– Det känns som att det är på väg ut. Gosedjur på väskan får gärna försvinna, säger Molly och tillägger:

– Fast nu kom jag på att jag har det, ha ha.

Däremot vill de gärna se mycket smycken. Och de tror att artisten Zara Larssons sminkning från 2016 kan bli en grej. Hon är väldigt populär bland många unga och har nyligen haft ett turnéstopp i Stockholm.

"Gör som du vill"

Deras lärare Thomas Strandquist instämmer i spaningen att det är lite mindre fokus bland ungdomar att bli rika och söka sig till det flashiga livet på sociala medier.

– Det kanske håller på att vända. Och då hoppas man att det ska handla lite mer om att bry sig om andra och inte bara på sig själv, säger han.

De sammanfattar en spaning för 2026:

– Att man får vara sig själv, göra som du vill. Det är en bra trend, säger Wilma Ekroth.

Molly Hellkvist, Wilma Wenström, Maja Kjellberg och Wilma Ekroth.

Molly Hellkvist, Wilma Wenström, Maja Kjellberg och Wilma Ekroth.

Judit Nilsson

Trendåret 2026

Januari: K-pop-hypen håller i sig. Sydkoreansk kultur är hetare än någonsin bland unga, inte minst efter 2025 års succéfilm K-pop Demon Hunters. Det är en hype som spås hålla i sig och längtan efter uppföljaren är redan stor.

April: Super Mario Galaxy. Efter succén med Minecraft-filmen spås även Nintendos universum få ett nytt uppsving på bioduken. Unga tror att filmen kan trigga en ny våg av nostalgi och omfamnande av spelkulturen, från cosplay till retroinspirerad merch.

Juni: Fotbolls-VM. Oavsett om Sverige lyckas kvalificera sig eller inte är Fotbolls-VM 2026 ett evenemang som unga ser fram emot att följa.

Juli: The Odyssey. Kanske kommer killar att släppa romarriket och i stället nörda in sig på antikens Grekland i samband med Christopher Nolans kommande storfilm The Odyssey.

September: Riksdagsvalet. Tros prägla samhällsdebatten det kommande året, och unga själva spår att det blir viktigare för unga att läsa på och ta ställning.

November: GTA 6. Ett efterlängtat spelsläpp som unga har väntat länge på vid det här laget. Kommer det äntligen att lanseras på det nya officiella releasedatumet 19 november 2026?

Källa: Ungdomsbarometern