Länet
Vilka uttryck och trender kommer forma ungas värld nästa år?
Ungdomsbarometern, en av Sveriges största ungdomsstudier, har svaren. Och i centrum finns det mänskliga, verkliga och äkta – i stället för det på ytan perfekta och digitala.
– Den tydliga trenden är ett gemensamt fokus på återhämtning, vila och mys, säger Johanna Göransson, redaktör och trendexpert på Ungdomsbarometern.
Trendrapporten bygger på 7 481 svar från unga svenskar mellan 15 och 24 år som fått frågan: ”Vilken blir 2026 års stora trend bland unga, och varför?”.
Slut med ”grind culture”
I år finns det en tydligare samstämmighet i ungas framtidsspaningar, där det balanserade tillfälligt har vunnit över det prestationsinriktade.
– Tidigare år har det varit en tydligare dragkramp.
Enligt rapporten kommer året handla mindre om att jaga framgång och mer om att återinföra det mysiga. Ett ledord tros bli "Curated solitude", vilket beskriver ungas kurerade egentid i kontrast mot konstant överstimulering.
– Unga har varit stressade kring hur man presterar i skolan och på jobbet, där fokus legat på hur man ska bli framgångsrik och tjäna pengar. Nu säger många att man behöver en paus från den pressen.
Avstånd från skärmen
Däremot betyder det inte nödvändigtvis att det blir ett år där unga avstår från aktiviteter och kreativitet.
År 2026 pekas ut som året då traditionellt hantverk som pyssel, målning, pussel och matlagning, det som i rapporten kallas "granny hobbyies", blir stort.
– Vi ser det som en motreaktion på det digitala samhället som unga växt upp i.
Unga tror att 2026 kan bli året då man dissar dejtingappar och slutar med Snapchat.
Sacharias Källdén
Enligt spåkulan kan 2026 även bli året då fler unga tar avstånd från den filtrerade och opersonliga perfektionen på sociala medier. Till exempel genom att välja bort influencers som inte känns autentiska och radera dejtingappar.
– Det har nått en bristningsgräns där man nu längtar efter mer verkliga alternativ, säger Johanna Göransson.
Trendåret 2026
Januari: K-pop-hypen håller i sig. Sydkoreansk kultur är hetare än någonsin bland unga, inte minst efter 2025 års succéfilm K-pop Demon Hunters. Det är en hype som spås hålla i sig och längtan efter uppföljaren är redan stor.
April: Super Mario Galaxy. Efter succén med Minecraft-filmen spås även Nintendos universum få ett nytt uppsving på bioduken. Unga tror att filmen kan trigga en ny våg av nostalgi och omfamnande av spelkulturen, från cosplay till retroinspirerad merch.
Juni: Fotbolls-VM. Oavsett om Sverige lyckas kvalificera sig eller inte är Fotbolls-VM 2026 ett evenemang som unga ser fram emot att följa.
Juli: The Odyssey. Kanske kommer killar att släppa romarriket och i stället nörda in sig på antikens Grekland i samband med Christopher Nolans kommande storfilm The Odyssey.
September: Riksdagsvalet. Tros prägla samhällsdebatten det kommande året, och unga själva spår att det blir viktigare för unga att läsa på och ta ställning.
November: GTA 6. Ett efterlängtat spelsläpp som unga har väntat länge på vid det här laget. Kommer det äntligen att lanseras på det nya officiella releasedatumet 19 november 2026?
Källa: Ungdomsbarometern
"Gränserna suddas ut"
Men hur säker kan man egentligen vara på att det verkligen blir de här trenderna som dominerar?
Relativt säker, enligt Johanna Göransson. När Ungdomsbarometern jämför tidigare års spaningar är det flera som uppfyllts, hållit i sig eller tagit nya former.
– Balanstemat och det här motståndet mot sociala medier var till exempel sådant vi pratade om redan förra året. Sedan har det kommit tillbaka i större utsträckning i år. Vi ser det som att de här mikrotrenderna med nya begrepp är former av samma underliggande trend som kan vara med i flera år.
Det har blivit svårare att utskilja några större skillnader i trenderna när man jämför en storstad som Stockholm eller mindre orter i Sverige.
– Unga är väldigt influerade av vad de ser på sociala medier, och det landskapet är en internationell arena. Gränserna mellan vad man konsumerar, både i större och mindre orter, men även globalt, har suddats ut de senaste åren.
Johanna Göransson, redaktör och trendexpert på Ungdomsbarometern.
Ungdomsbarometern
Fler spaningar
Som en fortsättning på att koppla bort skärmar och söka gemenskap i verkligheten spår Ungdomsbarometern att fler kommer söka sig till fysiska mötesplatser, där naturnära upplevelser står i fokus. Man tror att:
Sociala klubbar gör comeback – ett ökat intresse för att helt enkelt träffas på fysiska platser och umgås med andra människor kring gemensamma intressen.
Nyfikenheten på det kollektiva ökar, till exempel kollektivboende – som en motreaktion mot de starkt individualistiska och materialistiska tendenser som präglat unga de senaste åren.
Fler vill vara i naturen – en återkommande längtan bland unga, som är trötta på att tillbringa vardagen online, är naturnära upplevelser.
Källa: Ungdomsbarometern