Att äta en bit "Svenskjävlar", lakritssorten som dryper av salmiak och salt, kan nog få många ansikten att dras ihop som ett russin. Hur sorten "Ass blazter", bestående av bland annat en av världens hetaste chili, påverkar kroppen – det går nog att föreställa sig.

Det är två av sorterna som Haupt lakrits tillverkar i Jordbro. Just "Svenskjävlar" är världens saltaste lakrits, enligt egen utsago, och en av storsäljarna. Men det dröjde innan den lanserades.

– Vi började 2014 i en liten lokal i Kista. Det gick bra så vi satsade ordentligt genom en flytt hit till Jordbro under 2017. Vi började peta lite i koncept och design, då kollapsade allting, säger vd Rasmus Ragnarsson, som i efterhand konstaterar att de gjorde för snarlika saker som resten av marknaden då.

I början av 2020 fanns det långt gångna planer på att lägga ner allting. När pandemin slog till varslades personal, de gick från 14 anställda till tre på bara några dagar.

– Det var nog det värsta jag har varit med om, att se hur allt vi har jobbat med bara fallerade.

"Vände över en natt"

Men då kom räddningen. Produkten som de gått och ätit lite på kontoret blev en snackis bland besökare. Lakritsen som i dag är känd som "Svenskjävlar" passade inte riktigt in i dåvarande konceptet. Men Haupt gav det en chans.

– Över en natt vände allting. När vi kom tillbaka dagen efter hade vi 500 beställningar online. Så den har verkligen vänt på allting för oss.

Efter succén kunde de återanställa all personal som ville tillbaka.

– Nu ska vi dessutom utöka vår lokal och produktion. Grannen som ligger vägg i vägg flyttar ut så under nästa år ska vi slå ner väggen och ta över hela byggnaden. Så nu är vi något riktigt stort på spåren, säger Rasmus Ragnarsson.

Gottegrisens födsel

Med förvandlingen av konceptet och hela företaget har de även en ny frontfigur: Gottegrisen. Idén kom ifrån att de märkte att det fanns en hel del personer som beställde mycket lakrits från dem.

– Vi undrade vad det var för gottegrisar, det fanns liksom inget stopp. Så nu har vi vår egen maskot som vi gör rätt mycket material med. Vi är gottegrisar, ni är gottegrisar. Vi ber aldrig om tillåtelse och vi är rätt fräcka i språket, förklarar Rasmus Ragnarsson som inte har något emot att dra på sig grismasken.

Tidigare stack de under en kort period ut med världens dyraste lakrits. En lyxig variant med tryffel, torkad kaviar, hasselnötter från Piemonte i Italien och premiumchoklad som såldes för 35 000 kronor per kilo.

– Då skänkte vi alla intäkter till välgörenhet. Men det ska vara kul med lakrits.

Rasmus Ragnarsson säger att det är något som kan upprepas. Men framöver har de tydligare, och större mål, än så.

– Målet är att peta ner Djungelvrål från tronen. Apan har suttit på tronen i 40 år nu, ohotad. Men nu är det en ny era som gryr med gottegrisen som är den nya kungen i djungeln.