Vägblockaden på riksväg 73 gav köer som sträckte sig flera kilometer. De nio klimataktivisterna som gick till aktion på riksvägen, inte långt ifrån Skogskyrkogården och Gamla Enskede, medger vad de gjort. Men de nekar till brott.

– Jag menar att jag har rätt att demonstrera. Utifrån det läget som vi har i dag, att vi är på väg mot en klimatkollaps, sa en kvinna som deltog i aktionen i förhör.

"Hade ambulansvakter"

Sex personer satte sig ned på vägen i morgonrusningen i början av april förra året. Ett par minuter senare klättrade tre andra upp på en ställning för skyltar över vägbanan. I förhör har flera av de åtalade, som nu dömts för sabotage, hävdat att de hade koll på läget.

– Vi hade tre ambulansvakter som stod så de hade uppsikt cirka tre kilometer i sydlig riktning. De hade telefoner så de kunde ringa om det kom någon ambulans, säger samma kvinna.

De åtalade hävdar att det handlar om ett fall av nödvärn till följd av klimatkrisen. Men enligt tingsrätten omfattar nödvärnsrätten inte vägblockader av klimatskäl, utan fallet ska i stället ses som sabotage.

Domen i Södertörns tingsrätt landade i villkorlig dom och böter för de inblandade. Överklaganden har börjat komma in. Ett av dem från åklagaren Simon Pittuco som ville se fängelse i fem månader för samtliga utom en.

– Dels handlar det om brottslighet som kan få stora konsekvenser på stora vägar till en storstad, dels om brottslighet som varit ganska utbredd under en period. Brottsligheten är svår att upptäcka och förhindra på förhand. Dessutom finns ofta en medveten lagtrots hos de som utför blockaderna, säger han till Mitt i.

Har beräknat kostnader

I samband med aktionen blev det totalstopp för all trafik in mot stan i 15 minuter. För två av tre körfält var det stopp i ytterligare 30 minuter. Enligt Trafikverket orsakade stoppet förseningar för bilresenärerna som motsvarar en samhällskostnad på sammanlagt cirka 580 000 kronor.

Deras räknesätt som ingår i utredningen bygger på den förlängda restiden som kombineras med ett schablonvärde för förseningar. Detta landar då i en uppskattning av den samlade summan som resenärerna i bilarna, eller deras arbetsgivare, vore villiga att betala för att slippa de problem förseningarna orsakar.

– Utöver kostnaderna finns risken att utryckningsfordon inte kommer fram som de ska, säger Simon Pittuco.

Vad hovrättsdomen slutligen landar i för de åtalade kan mycket väl komma att påverkas av ett annat fall som nu ligger på högsta nivå.

Riksåklagaren har nämligen överklagat en hovrättsdom där elva aktivister efter en vägblockad dömdes för ohörsamhet mot ordningsmakten – och inte sabotage. Ett prejudikat från Högsta domstolen är att vänta.

– Hovrätten har dömt på lite olika sätt tidigare. Som jag förstått det kommer Högsta domstolens avgörande hyfsat snart, säger Simon Pittuco.