Halveringen av biljettpriserna i kollektivtrafiken är ett V-förslag på riksnivå, där staten ska stå för halva det belopp som genereras av biljettintäkter ute i regionerna.

I Stockholm bekostas kollektivtrafiken till hälften av skatt, till hälften av biljettintäkter och drar runt nio miljarder kronor om året.

– SL-kortet kostar idag 970 kronor, hälften är 485 kronor. Så mycket skulle kortet kosta om regionen fick det nationella stödet nu. Men vi har en sänkning på 110 kronor i vår budget, och den ligger kvar, så priset blir 375 kronor, säger Anna Sehlin (V), regionråd i opposition.

Allt dyrare

Halveringen av biljettpriserna skulle kosta staten 12 miljarder kronor 2023 och lika mycket 2024. Hur det ska finansieras framgår inte av förslaget.

– Det handlar om prioriteringar. Biljettpriserna höjs mycket mer än andra priser varje år, det är orimligt, säger Anna Sehlin.

I utspelet ingår även ett investeringsstöd för att bygga ut kollektivtrafiken om fem miljarder kronor årligen, att användas för exempelvis elbussar och laddinfrastruktur.

– Här i Stockholm behöver båttrafiken ställa om från diesel, och det behövs fler elbussar.

Är det inte detta tätortsfläsk? I glesbygd hjälper inte halverade biljettpriser om det inte finns kollektivtrafik.

– Om fler ställde bilen i Stockholm skulle det göra skillnad. Men att säga det där det bara går en buss om dagen vore ett hån. Men med investeringsstöd kan kollektivtrafiken byggas ut även på landsbygden.

Anna Sehlin menar också att halverade biljettpriser kompenserar för att övriga kostnader i samhället har ökat, som mat, bränsle och el.

Minska utsläppen

Dessutom går satsningen hand i hand med strävan att minska koldioxidutsläppen.

Inför valet har Vänsterpartiet i regionen presenterat en "Omställningsplan för Stockholm". Enligt den ska utsläppen från vägtrafiken vara noll till 2030 (snabbare än i nationell plan, där de då ska ha minskat med 70 procent).

Utöver det är målet en bilfri innerstad, få som jobbpendlar med bil och nolltaxa i kollektivtrafiken.

https://www.mitti.se/nyheter/darfor-okar-sls-biljettpriser-ar-efter-ar/repveA!oRw0HMh55jrHQ7fKvlpSTg/