Från och med augusti nästa år får pendeltågen mot Södertälje och Uppsala fyra nya avgångar på helgnätterna.
Men för resenärer på pendeltågets andra linje, mellan Nynäshamn och Bålsta, kommer det inte rulla några nattåg i närtid.
I Upplands-Bro så är kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M) besviken.
"Ett både tråkigt och, tycker jag, felaktigt beslut", skriver Kjos i ett sms till Mitt i.
Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Kjos (M).
Pressbild
Han konstaterar att Bålstalinjen med stopp i Kungsängen och Bro är den linje som i dag har lägsta turtätheten.
"Samtidigt som vi i Upplands-Bro tagit ett väldigt stort ansvar för bostadsbristen i Stockholmsområdet, har tappat direktbussar och varje sommar tvingas leva med ersättningstrafik som fungerar dåligt".
När pilotprojektet inleds i augusti 2026 så är Bålstalinjen inte en del av satsningen.
Åsa Sommarström
Vad tänker du kring att Bålstalinjen inte är med i pilotprojektet?
"Jag är inte förvånad över bristen på förmåga från nuvarande vänsterstyrda regionen, men jag hoppas att de tänker om och gör rätt."
Försöket med utökad nattrafik är ett pilotprojekt som ska pågå mellan augusti 2026 och december 2027. Men alltså inte på Bålstalinjen som stannar i Kungsängen och Bro, innan man åker vidare till slutstation Bålsta.
Fler resande på andra linjen
Det avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i ett mejl att det är väldigt positivt att pilotprojektet med nattpendeltågstrafik är på gång och att många nattugglor kommer glädjas av det.
"SL har bedömt att Södertälje-Uppsalalinjen är bäst lämpad för pilotprojektet, eftersom linjen har ett större resenärsunderlag", skriver Anton Fendert (MP), trafikregionråd, i ett mail till Mitt i.
Petter Beckman
Anledningen till att den inte läggs på Bålsta-Nynäshamn linjen är resenärunderlaget.
”SL har bedömt att Södertälje-Uppsalalinjen är bäst lämpad för pilotprojektet, eftersom linjen har ett större resenärsunderlag och fler än två spår en stor del av sträckan, vilket underlättar samordning med underhåll av järnvägen. Men förutsatt att pilotprojektet faller väl ut så vill jag absolut utöka nattrafiken även på Nynäshamn-Bålstalinjen”, skriver han.
Regionen öppnar för kvartstrafik till Bro – under rusningstid
Regionen öppnar för att köra kvartstrafik till Bro och Bålsta under rusningstid – på nuvarande spår.
– Det är absolut möjligt att göra det här till tidtabellsskiftet december 2027, säger Anton Fendert (MP)
Frågan om att få pendeltåget att gå i kvartstrafik till Bro och Bålsta har varit på agendan i en evighet.
Sedan en tid tillbaka pågår en så kallad åtgärdsvalsstudie. Här förs en dialog mellan Trafikverket, Upplands-Bro, Håbo och Region Uppsala och Region Stockholm. Allt i syfte att tidigt i planeringen titta på vilka vägar som är värda att studera vidare på resan mot en permanent kvartstrafik.
I trafikförvaltningens årliga remiss för vilka förändringar i SL-trafiken som är på gång finns en nyhet på ämnet kvartstrafik inbakad. Regionen öppnar för första gången för möjligheten att köra i kvartstrafik under rusningstid till Bro och vidare mot Bålsta.
Trafikregionråd Anton Fendert (MP) beskriver att det finns ett antal utmaningar att lösa kopplat till en sån här potentiell förändring som involverar en rad aktörer. Men förutsatt att man når i mål i ett sånt arbete är hans budskap klart:
– Då skulle jag säga att det är absolut möjligt att göra det här till tidtabellsskiftet december 2027.
Vad är det ni behöver göra?
– Vi behöver tillsammans med den operatör vi har som kör pendeltågen säkerställa att det finns tillräckligt många tåg för att köra fler avgångar. Det behövs också en överenskommelse med Region Uppsala om att utöka trafiken. Sen behöver tidtabellen också justeras vilket kräver samordning med Trafikverket och därmed också andra tågbolag.
Pendeltåg mot Kungsängen
Mostphotos
En sommar med nedstängd pendeltågstrafik väntar boende i Upplands-Bro och längs med Mälarbanan inom kort. Först 2042 ska arbetet med utbyggnaden vara klar om allt går som planerat.
– Jag förstår verkligen att resenärerna längs med Mälarbanan är väldigt hårt prövade. Vi vill verkligen sända en tydlig signal om att vi vill utveckla pendeltågstrafiken och då är det här en viktig del i det.
Hade ni i teorin kunnat sjösätta en sån här lösning tidigare?
– Det är någonting som vi gör först nu för att vi har haft möjlighet att titta på det, vilka förutsättningar som behöver komma till, säger Anton Fendert.
Jag förstår verkligen att resenärerna längs med Mälarbanan är väldigt hårt prövade.
Så skriver regionen
"Tätare pendeltågstrafik till Bro/Bålsta. Det studeras inom ÅVS Bro/Bålsta tillsammans med Trafikverket, Region Uppsala, Håbo och Upplands-Bro kommuner. 15-minuterstrafik till Bålsta under högtrafik skulle kunna vara ett första steg som potentiellt kan genomföras utan tillkommande infrastrukturåtgärder"
Källa: Region Stockholm
Från 2027 skulle pendeltåget kunna gå med kvartstrafik mot Bro och Bålsta. Det här menar trafikregionrådet Anton Fendert (MP). Nu hoppas han få med sig berörda aktörer på att ro en sådan lösning i hamn.
Angie Gray