Frågan om att få pendeltåget att gå i kvartstrafik till Bro och Bålsta har varit på agendan i en evighet.

Sedan en tid tillbaka pågår en så kallad åtgärdsvalsstudie. Här förs en dialog mellan Trafikverket, Upplands-Bro, Håbo och Region Uppsala och Region Stockholm. Allt i syfte att tidigt i planeringen titta på vilka vägar som är värda att studera vidare på resan mot en permanent kvartstrafik.

I trafikförvaltningens årliga remiss för vilka förändringar i SL-trafiken som är på gång finns en nyhet på ämnet kvartstrafik inbakad. Regionen öppnar för första gången för möjligheten att köra i kvartstrafik under rusningstid till Bro och vidare mot Bålsta.

Trafikregionråd Anton Fendert (MP) beskriver att det finns ett antal utmaningar att lösa kopplat till en sån här potentiell förändring som involverar en rad aktörer. Men förutsatt att man når i mål i ett sånt arbete är hans budskap klart:

– Då skulle jag säga att det är absolut möjligt att göra det här till tidtabellsskiftet december 2027.

Vad är det ni behöver göra?

– Vi behöver tillsammans med den operatör vi har som kör pendeltågen säkerställa att det finns tillräckligt många tåg för att köra fler avgångar. Det behövs också en överenskommelse med Region Uppsala om att utöka trafiken. Sen behöver tidtabellen också justeras vilket kräver samordning med Trafikverket och därmed också andra tågbolag.

Pendeltåg mot Kungsängen

Pendeltåg mot Kungsängen

Mostphotos

En sommar med nedstängd pendeltågstrafik väntar boende i Upplands-Bro och längs med Mälarbanan inom kort. Först 2042 ska arbetet med utbyggnaden vara klar om allt går som planerat.

– Jag förstår verkligen att resenärerna längs med Mälarbanan är väldigt hårt prövade. Vi vill verkligen sända en tydlig signal om att vi vill utveckla pendeltågstrafiken och då är det här en viktig del i det.

Hade ni i teorin kunnat sjösätta en sån här lösning tidigare?

– Det är någonting som vi gör först nu för att vi har haft möjlighet att titta på det, vilka förutsättningar som behöver komma till, säger Anton Fendert.