– Det är ju en fars. De där upphandlarna skulle behöva lära sig, säger Åkersbergabon Anders Pihlgren.

Kompisen Rolf Brunnberg håller med.  

– Om jag räknar fel så får jag stå för det. Och de gamla tågen funkar ju, säger Rolf.

Fast då måste man kanske påpeka att de gamla X10p-tågen är mer än 30 år gamla och enligt SL redan passerat sin tekniska livslängd, både åldersmässigt och i körda kilometer.

Förlängning

Anders Pihlgren har också synpunkter på planerna att förlänga Roslagsbanan med en tunnel till T-centralen via Odenplan.

– Skriv om galenskapen. Det är ju hål i huvudet.

Syftet med att förlänga Roslagsbanan till T-centralen är att avlasta tunnelbanans röda linje och göra det smidigare för tågresenärerna att ta sig till city när befolkningen i nordostkommunerna växer.

Prischock på Roslagsbanan: 3 miljarder saknas till nya tåg

Fördyrningar på över 70 procent tvingar nu SL att krympa beställningen från 31 till tio nya fordon på Roslagsbanan. Samtidigt har man upptäckt fler sprickor i de gamla, uttjänta tågen.

Mindre än två år har gått sedan Region Stockholm beslöt att köpa in ytterligare 31 nya tågvagnar av modellen X15p till Roslagsbanan, som skulle vara i trafik senast 2031.

Detta skulle komplettera de 26 nya fordon som redan har köpts in och som efter många förseningar är på väg att tas i trafik under 2025.

Läget är pressat för SL. Alla de gamla tågen på Roslagsbanan har överskridit sin livslängd och behöver vara ersatta senast vid utgången av 2032 för att "en säker och tillförlitlig trafik fortsatt ska kunna upprätthållas".

Saknar tre miljarder

Men de 5,3 miljarder som avsattes för den nya beställningen räcker inte på långa vägar, visar ett färskt beslutsunderlag som nu läggs fram för regionens politiker.

"Priset per X15p fordon har sedan kontraktsskrivning ökat med 71 procent på grund av valutajustering och index", skriver SL-tjänstemännen, som signalerar att kostnaderna kan komma att öka ännu mer.

Investeringen tros nu i stället landa på 8,3 miljarder, vilket inkluderar nödvändiga ombyggnader av tågdepåer och elanläggningar.

De tre miljarder som saknas finns inte i någon budget.

Minskas med två tredjedelar

SL:s förslag är att beställningen för de närmaste åren dras ner med två tredjedelar, från 31 till tio nya fordon.

Därefter hoppas man på att de saknade miljarderna ska skjutas till av Regionfullmäktige i kommande budgetbeslut – så att de sista 21 fordonen ändå kan vara på plats innan 2032.

Om inte detta sker, varnar SL, tvingas man i stället lägga 500 miljoner på att försöka livstidsförlänga de gamla, uttjänta tågen, som isåfall behöver förses med ny styrelektronik, nya bromsdatorer och andra tekniska system.

Nya sprickbildningar

Under 2024 har man dessutom upptäckt nya sprickbildningar i tågens underreden, som ingen i dag vet vad det kan kosta att åtgärda – eller om det ens är tekniskt möjligt.

Om inte de nödvändiga investeringsbesluten tas är risken mycket stor för allvarliga konsekvenser, skriver SL. Det blir betydligt färre fordon och begränsad trafik, "vilket i sin tur medför än mer trängsel, missnöjda resenärer och minskade biljettintäkter".

På tisdag i nästa vecka kommer ärendet upp i regionens Trafiknämnd.

Risk för förseningar

I ärendet presenteras också en rad risker och komplikationer kring den stora utbyggnad av tågdepån i Vallentuna som krävs för att de nya tågen ska kunna tas i bruk.

Bland annat behöver man flytta ett antal kraftledningar i närheten av depån vilket kan leda till förseningar – som i värsta fall gör att depån inte hinner bli klar i tid.

I ett tidigare ärende, från november 2024, framgick att projektet med ombyggnad till dubbelspår på Roslagsbanan har drabbats av fördyrningar. I det fallet handlade det om knappt 300 nya miljoner som behövde skjutas till.

Nu visar det sig alltså att budgethålet för Roslagsbanans modernisering är tio gånger större än vad som presenterades i höstas.

Försenad leverans

Projektet att modernisera Roslagsbanan är flera år försenat. Av de tidigare 22 beställda nya X15p-fordonen är 17 nu godkända för trafik medan de sista fem testkörs under 2025.

Om politikerna går på tjänstemännens linje och beställer tio ytterligare fordon senast i juni 2024 kommer dessa att kunna börja tas i drift under 2028.

När de resterande 21 tågen kan vara på plats finns det ingen prognos om, eftersom budget för den beställningen just nu saknas.

Källa: SL/Mitt i

Roslagsbanans nya tåg har blivit 71 procent dyrare än planerat. Nu räcker pengarna bara till en tredjedel av de nya fordon som behövs.

Roslagsbanans nya tåg har blivit 71 procent dyrare än planerat. Nu räcker pengarna bara till en tredjedel av de nya fordon som behövs.

Mikael Andersson

Prischocken: 3 miljarder saknas till nya SL-tåg

Över 70 procent dyrare än planerat ✔ Tvingas minska beställningen med två tredjedelar