Tunnelbanans nya superhissar kör fyra meter per sekund
Hissar som transporterar 40 personer och förflyttar sig 4 meter per sekund är det som tunnelbaneresenärer får vänja sig vid.
Foto: Region Stockholm / Nya Tunnelbanan
20220207073400
20240403181541
2022-02-07
07:34
2024-04-03 18:15
När Stockholms nya tunnelbana byggs satsar SL på stora och snabba högkapacitetshissar som rymmer uppemot 40 personer.
Resenärer som i dag ska transportera sig från tunnelbanans perronger upp till gatunivå gör det nästan uteslutande med rulltrappor.
Men nu står ny teknik för dörren.
Då flera av de nya tunnelbanestationerna som byggs ligger så djupt, mellan 50 till 100 meter under marken, är snabbhissar ett bättre alternativ. SL satsar därför på nya toppmoderna hissar på bland annat station Sofia, Gullmarsplan och Nacka.
Fyra meter på en sekund
Det är inte vilka hissar som helst. SL ska installera så kallade högkapacitetshissar som åker 20 gånger snabbare än en rulltrappa och rymmer 40 personer.
– På station Sofia kommer hissar vara den enda vägen upp till entrén i Stigbergsparken. Gullmarsplan och Nacka får snabbhissar vid ena uppgången och i den andra kommer man att kunna välja mellan rulltrappor och vanliga hissar, säger Paula Lindström, projektledare för hissar och rulltrappor, i ett pressmeddelande.
Fördelarna är flera. Snabbhissarna går ungefär fyra meter per sekund. Även omgivningen runt stationen spelar in.
– Vi bygger i en storstad och det finns inte så mycket plats runt entréerna, på grund av att husen står tätt eller på grund av andra spår i närheten. Tack vare hissarna påverkar vi omgivningen så lite som möjligt, säger Paula Lindström.
På stationerna finns det reservkraft som håller igång hissarna även vid strömavbrott.
✓ Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby och trafikstartar 2026.
✓ En ny Gul linje byggs från Arenastaden till Odenplan och trafikstartar 2028.
✓ Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Södermalm, Söderort och Nacka och trafikstartar 2030.
✓ En ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö byggs med sex stationer planeras kunna trafikstarta 2034.
Snabba och säkra
Både hisshallar och hissar kommer att ha kameraövervakning och vara utrustade med nödtelefon.
Snabbhissarna kommer att gå hela tiden mellan plattform och entré utan att man behöver trycka på någon knapp.
Det kommer inte finnas någon knapp för nödstopp.
De fungerar även vid strömavbrott.
Hissarna går cirka 20 gånger snabbare än rulltrappor.
Rymmer upp till 40 personer per hiss.
I dag är kisslukt ett vanligt problem i SL:s hissar. Det räknar man inte med i de nya snabbhissarna, eftersom alla resenärer ska använda dem och de inte ligger undanskymda i något hörn.
Här byggs hissar - och så fort åker de
Station Sofia:
Åtta stora snabbgående hissar. Restid: 35 sekunder.
Gullmarsplan:
Snabbgående hissar mellan Blå linjen och biljetthallen ovan jord. Restid: 41 sekunder.
Nacka:
Snabbgående hissar mellan plattformen och Jarlabergsvägens entré. Restid: 14 sekunder.
Hissar som transporterar 40 personer och förflyttar sig 4 meter per sekund är det som tunnelbaneresenärer får vänja sig vid.
Foto: Region Stockholm / Nya Tunnelbanan