Försöket med att tillåta resenärer att ta med sig cykeln på Tvärbanan har pågått sedan den 1 augusti. Men redan nu konstaterar kollektivregionrådet Tomas Eriksson (MP) att det är populärt.

– De inledande signalerna i resandeundersökningen visar ett positivt resultat, säger han.

311 personer fick svara på en enkät i slutet av augusti, och då tyckte tre av fyra att försöket var bra. 85 procent menade att det underlättar att resa och drygt 70 procent kan tänka sig att själv testa att ta med sin cykel.

Bra om det regnar

Lars Elizondo cyklar mellan bostaden på Lilla Essingen och jobbet på Söder varje dag.

– Det är jättebra att man kan ta cykeln ombord, till exempel om man ska på utflykt och inte vill cykla så långt, säger han.

Han har själv inte provat, utan trampar på.

– Nej, men om det börjar regna kan det ju vara bra, säger han.

Stökar till det

Vissa vagnar har markerats med att det finns plats för cykel. Men den får bara tas med i mån av plats, och inte under rusningstid 06-09 och 15-18 på vardagar.

En av fem anser att cyklar på perrongen orsakat trängsel, och var fjärde att de ställer till det ombord på tågen. Men på det stora hela har farhågorna om att cyklarna skulle orsaka kaos på Tvärbanan har kommit på skam, menar Tomas Eriksson.

– Vi är särskilt glada att så pass få upplevt trängsel, det var det vi var mest oroliga för, säger han.

Kanske ökar irritationen nu när skola och jobb dragit igång på allvar. "Har redan sett att det kan bli stökigt, och kan påverka avgångstider när folk står i dörren medans det trixas med barnvagnar och cyklar" skriver en av de tillfrågade i sitt enkätsvar.

"Måste bli plats för fler cyklar! Ta bort några säten" skriver en annan.

43 cyklister

Men det är inte så många som verkligen provat, 13,8 procent, motsvarande 43 personer av de tillfrågade.

– Det är inte antalet cyklister på Tvärbanan som styr hur försöket faller ut, men det är klart att om det varit dubbelt så många cyklar kanske fler varit kritiska, säger Eriksson.

När försöket är slut ska det utvärderas. Tomas Eriksson menar att chansen att det permanentas är stor, och att cyklar kan komma att tillåtas även på Nockebybanan och Lidingöbanan. På pendeln och Saltsjöbanan är det redan tillåtet.