För tio år sedan fick Sofia Olander, 44, och hennes syster höra talas om att butiken i Öringe var till salu. Efter många år i branschen var de sugna på något eget och Syrrans Lanthandel föddes.

– Det var mer som en stor kiosk när vi tog över och väldigt nedgånget, säger Sofia som numera äger butiken med sin man Magnus Olander, 45.

Krävande månader väntade med renoveringen och att få snurr på butiken.

– Vi gick utan lön i kanske åtta månader jag och syrran och det hände att vi jobbade 70 timmar i veckan första tiden, säger hon.

Systrarnas vision var tydlig. De ville stå för vad de säljer och till exempel minska och kanske till och med sluta sälja onyttigt som godis och tobak.

– Vi insåg efter ett tag att det inte kommer att funka, men vi kapade bland annat försäljningen av tobak stort.

Ett tufft första år

I starten fick de slänga mycket av frukt och grönt och det svenska köttet de hade valt ut. Det dröjde mer än ett år innan försäljningen började snurra på bra och systrarna kunde ta ut lön regelbundet.

Efter att Sofias familj det första året försökt få ihop livet med två små barn, butiken som krävde mycket tid och Magnus jobb, tog familjen beslutet att också han skulle börja jobba med butiken.

– Jag kunde gå ner i tid, satsa mer på mitt sportintresse och få mer marginal i familjelivet i stället för att hela tiden pressa gränserna, säger Magnus Olander.

Sedan dess har han stannat och är sedan två år delägare. Stannat har också de fyra i personalen som var med från start.

Paret, som bor i Haninge, har fortsatt ha fokus på att sälja sådant som de kan stå för.

– Vi säljer bara ekologiska bananer och väljer bort om kedjan vi ingår i har kampanj på andra bananer, säger Sofia som ett exempel.

Choklad tillverkad på andra sidan vägen säljs i butiken.

Choklad tillverkad på andra sidan vägen säljs i butiken.

Sandra Samppala

Väljer ut små producenter

När butiken gick med i kedjan Tempo och skulle registrera alla varor i det centrala systemet upptäckte de att över 200 av lanthandelns varor inte såldes i någon annan butik.

Köttet de köper in är bara svenskt. De tänker säsong och väljer bort till exempel kålrötter och rotselleri på sommaren. På hyllorna finns varor från mindre producenter från nära och längre håll, sida vid sida med det mer vanliga utbudet i en mataffär. Hönsägg och ost från Haninge, choklad och gelato tillverkad i Tyresö finns till exempel men också lufttorkad chark från Italien och kol gjord av jämtländsk björkved.

– Många små producenter fick det tufft under pandemin och försvann, men nu börjar det komma tillbaka fler, säger Sofia Olander.

De konstaterar att efter tio år har det inte blivit slentrian att driva butiken. Senaste utmaningen är lågkonjunkturen vilket fått omsättningen att dippa.

– Det har blivit lite svårare att sälja i premiumskicket. Även om många kunder fortfarande vill köpa kanske de inte väljer att göra det lika ofta, säger Magnus Olander.

Paret har blivit tvungna att se över varje kostnad, men är överens om att de trivs som butiksägare.

– Många bäckar små har gjort har vi har kunnat gå med plus, säger han och fortsätter:

– Vi trivs bra med livsstilen, annars hade vi inte kört på så länge. Det är ett stort ansvar och kan innebära stress men det är också väldigt kul.

På lördag 6 september firar lanthandeln tio år med en marknad.

Gårdsmejeriet Sanda finns i Österhaninge och mjölken kommer från kossor som lever vid Stegholms gård på Gålö.

Gårdsmejeriet Sanda finns i Österhaninge och mjölken kommer från kossor som lever vid Stegholms gård på Gålö.

Sandra Samppala