150 ton koldioxid. Så mycket utsläpp stod kommunens flygresor för 2023. Enligt sajten Klimatsmart semester, som drivs av bland andra Chalmers och Energimyndigheten, motsvarar det drygt 730 enkelresor till Paris.

Huddinges miljöbokslut visar att utsläppen från kommunens flygresor ökade med 30 procent i fjol. Jämfört med 2019 – året före pandemin – handlar det om en ökning med 61 procent. Alltså, tvärt emot vad som krävs för att nå Parisavtalets mål.

– Det var en av de sakerna jag reagerade starkast på när jag fick underlaget, det hade jag inte räknat med. Sedan jag fick siffrorna har vi jobbat intensivt med det här, säger Anders Lönroth (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö.

Vad är det då för flygresor som kommunen gör? Alla går ju förstås inte till Paris.

Pedagoger tar flyget

Barn- och utbildningsförvaltningen stod för 70 procent av flygresorna.

– Det är i stort sett uteslutande resor inom det som heter Erasmus+. Man ansöker om att få göra de här resorna där man kan utbyta erfarenheter och lära sig av varandra inom skolverksamheten. Det vanligaste är att det är pedagoger som reser, och i vissa fall kan det vara elever, säger Frida Plym Forshell, utbildningsdirektör.

Enligt miljöbokslutet räknas dock bara utsläpp från kommunanställdas resor, inte elevers. Under läsåret 2023/2024 har 80 pedagoger deltagit i resor till bland annat Nordmakedonien, Belgien, Irland, Frankrike, Spanien och Grönland.

Frida Plym Forshell, utbildningsdirektör.

Frida Plym Forshell, utbildningsdirektör.

Anna Z Ek

– Vi tittar på hur vi kan minska flygresorna och samtidigt fortsätta att delta i utbytet för att kunna erbjuda kompetensutveckling och vara en attraktiv arbetsgivare. Kanske kan vi göra kortare flygresor eller ha färre deltagare, säger hon.

Enligt Anders Lönroth håller barn- och utbildningsförvaltningen nu på att ta fram en koldioxidbudget för sina resor.

– Då har man en kvot som man kan använda, det blir ett verktyg. I stället för en längre resa kanske fler kan åka till Danmark eller Berlin dit man kan åka med tåg, säger han.

Flyg till Göteborg

Men miljöbokslutet visar att kommunen även gör korta flygresor inrikes. Nästan en fjärdedel av resorna (40 av 177) till Göteborg görs med flyg.

– Det känns helt bisarrt att man tar flyget till Göteborg. Men det finns en anledning till det. Socialförvaltningen har placeringar på andra orter och de här resorna har behövts göras akut, säger Anders Lönroth.

Men det går ju fortare att ta tåget till Göteborg?

– I de här fallen har det inte varit så. Om man tagit tåget så hade man till exempel kommit fram vid midnatt eller så har kopplingen från flygplatsen varit smidigare.

En vanlig vardag har dock SJ tre avgångar efter klockan 18 i båda riktningarna och centralstationen ligger mitt i Göteborg, till skillnad från Landvetter flygplats som ligger 25 kilometer utanför stan.

Anders Lönroth (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö.

Anders Lönroth (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö.

Anna Z Ek/Huddinge kommun

"Pedagogiskt arbete"

Det är inte bara utsläpp från flyg som ökade under förra året. Totalt ökade utsläppen från tjänsteresor med 20 procent. Utöver flyget tror man att det beror på att personbilsflottan tankas med bensin i stället för etanol.

– Det är den analys vi gör. Vi arbetar med det nu och kommunicerar ut att det inte är okej, det är ett pedagogiskt arbete, säger Anders Lönroth.

Vad säger du om att utsläppen från transporter har ökat under ert första år vid makten?

– Det är naturligtvis inte bra. Men sådana här förändringar när det gäller resor går lite i vågor. Och det är eftersläpningar, det tar en liten stund innan vi får effekt på det vi gör nu.

Före valet sa du att kommunen borde ha fasat ut sina fossila fordon för länge sedan och att det behövs en heltäckande koldioxidbudget. Hur har det gått med det?

– När det gäller utfasningen av fordon har det dröjt något på grund av en ny upphandling, men i slutet av 2025 kommer vi inte att ha några fossildrivna fordon kvar. Och vi håller på att införa en koldioxidbudget för konsumtionsbaserade utsläpp. Det innebär att vi har koll på hur mycket utsläpp våra inköp står för, det gäller allt vi köper in från skolmat till asfalt till våra vägar.