Den fuktiga värmen i Spånga gymnasiums tropikhus är pressande. Den här miljön är tänkt att vara en kopia av tropikmiljön vid ekvatorn.

De 200 elever som går i Spånga gymnasium, en kombinerad grund- och gymnasieskola, får under sex veckor sköta växter och djur för att på så sätt lära sig hur tropikernas ekosystem fungerar.

I tropikhuset och i tropikdjurens övriga lokaler, finns tropiska reptiler, tropiska fåglar och tropiska fiskar.

Men lokalerna som har 20 år på nacken är inte anpassade för verksamheten.

Återkommande underhåll

Den fuktiga miljön, med ständig värme och fukt, tillsammans med en sättning i byggnaden, gör att undervisningslokalerna kräver återkommande underhåll.

I en av lokalerna, där papegojor, fiskar, sköldpaddor, ormar, geckoödlor etcetera, samsas, finns bevis på att något inte står rätt till. I golvet syns flera stora sprickor som skolan fått laga för att kunna bedriva undervisning. Sprickor orsakade av sättningar som i sin tur orsakar skador på djurens montrar och akvarier.

– Kåkens livslängd närmar sig slutet, konstaterar rektor Urban Vikström som visar runt.

I ena kortändan av lokalen finns exempel på vilket arbete som krävs för att bedriva undervisningen, ett jätteakvarium som skolans personal under ett års tid renoverat, bland annat från sprickor. En renovering som förutom arbetstid och lönekostnader kostat skolan 100 000 kronor.

Urban Vikström låter ändå nöjd med resultatet. Och han ger personalen en eloge:

– Vi har just fått igång akvariet. Det är kul. Djurvårdarna ser till att det håller ihop.

Sara Hammarlind, en av djurvårdarna, påpekar att det inte längre lönar sig att lappa och laga, husets konstruktion och ålder gör att bristerna återkommer.

– Man kan inte göra jätterenoveringar, säger hon.

Fick Urban Vikström bestämma skulle en ny byggnad för tropikdjuren byggas, byggt på det sätt som man bygger badhus, en byggnad som bättre tål vatten och värme.

Kan vara avgörande

För tropikundervisningen kan det vara avgörande för om djuren ska finnas kvar.

– Ska man ha kvar utbildningen måste man bygga nytt, säger Vikström.

Utbildningsförvaltningen nämner Spånga gymnasium som en skolbyggnad staden bör prioritera vid upprustning de kommande tre åren.

Skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L), säger att hon vet att tropikhuset behöver en "omfattande renovering" men är inte beredd att säga om pengar avsätts eller när beslut väntas.