Den mycket branta ökningen av nya elbilar i Stockholmsregionen som pågått sedan 2018 bröts tvärt under 2024. För första gången minskade antalet nyregistrerade elbilar i länet, från cirka 49 000 till 48 000.
Borttagen elbilsbonus, sämre köpkraft och lägre bensin- och dieselpriser tros vara orsaken. Samtidigt vände den lika brant nedåtgående kurvan för bensinbilar uppåt igen.
Nyregistrerade personbilar efter drivmedel, Stockholms län 2013–2024
Region Stockholm/SCB
Samma trend syns i hela landet, med följden att bilarnas genomsnittliga utsläpp nu också ökar. Totalt i Sverige beräknar Trafikverket att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken gick upp med 18 procent under 2024.
I Stockholmsområdet, där transportsektorn står för en större del av totala koldioxidutsläppen än i övriga landet, blir följderna särskilt bekymmersamma, konstaterar regionens tjänstemän i en färsk klimatrapport.
Tvärtemot EU-politiken
"Det senaste årets föreslagna och beslutade förändringar av nationella styrmedel inom transportområdet bedöms, tvärtemot EU-politiken, sammantaget öka utsläppen från framför allt transportsektorn" skriver förvaltningen och tillägger att detta skapar "en än större utmaning att minska utsläppen i regionen".
Karin Fälldin (C), ordförande i klimat- och regionutvecklingsnämnden
Pressbild
– Transportsektorns utsläpp måste sänkas för att vi ska klara våra klimatmål. Tyvärr har vi i dag en regering som saknar en offensiv klimatpolitik, säger Karin Fälldin (C), ordförande i Klimat- och regionutvecklingsnämnden.
Trots trendbrottet såldes mer än dubbelt så många elbilar som bensinbilar under 2024 i länet. Räknar man även med laddhybrider stod de elektrifierade personbilarna för 76 procent av nybilsförsäljningen i fjol.
Antalet laddpunkter för elbilar ökade också i länet från 9 235 till 13 414 mellan åren 2023 och 2024.