Den mycket branta ökningen av nya elbilar i Stockholmsregionen som pågått sedan 2018 bröts tvärt under 2024. För första gången minskade antalet nyregistrerade elbilar i länet, från cirka 49 000 till 48 000.

Borttagen elbilsbonus, sämre köpkraft och lägre bensin- och dieselpriser tros vara orsaken. Samtidigt vände den lika brant nedåtgående kurvan för bensinbilar uppåt igen.

Nyregistrerade personbilar efter drivmedel, Stockholms län 2013–2024

Nyregistrerade personbilar efter drivmedel, Stockholms län 2013–2024

Region Stockholm/SCB

Samma trend syns i hela landet, med följden att bilarnas genomsnittliga utsläpp nu också ökar. Totalt i Sverige beräknar Trafikverket att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken gick upp med 18 procent under 2024.

I Stockholmsområdet, där transportsektorn står för en större del av totala koldioxidutsläppen än i övriga landet, blir följderna särskilt bekymmersamma, konstaterar regionens tjänstemän i en färsk klimatrapport.

Tvärtemot EU-politiken

"Det senaste årets föreslagna och beslutade förändringar av nationella styrmedel inom transportområdet bedöms, tvärtemot EU-politiken, sammantaget öka utsläppen från framför allt transportsektorn" skriver förvaltningen och tillägger att detta skapar "en än större utmaning att minska utsläppen i regionen".

Karin Fälldin (C), ordförande i klimat- och regionutvecklingsnämnden

Karin Fälldin (C), ordförande i klimat- och regionutvecklingsnämnden

Pressbild

– Transportsektorns utsläpp måste sänkas för att vi ska klara våra klimatmål. Tyvärr har vi i dag en regering som saknar en offensiv klimatpolitik, säger Karin Fälldin (C), ordförande i Klimat- och regionutvecklingsnämnden.

Trots trendbrottet såldes mer än dubbelt så många elbilar som bensinbilar under 2024 i länet. Räknar man även med laddhybrider stod de elektrifierade personbilarna för 76 procent av nybilsförsäljningen i fjol.

Antalet laddpunkter för elbilar ökade också i länet från 9 235 till 13 414 mellan åren 2023 och 2024.