SL fortsätter arbetet med att byta ut alla klockor i sina anläggningar, klockor som passerat sin tekniska livslängd.

"Det ska finnas klockor för förare men även för resenärer. Klockorna har även en viktig funktion för de som har nedsatt syn", skriver Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör i ett mejl till Mitt i.

Bland annat byts tre klockor som sitter på räcket till tunnelbanan på Brommaplan ut.

Klockorna har enligt trafikförvaltningen sedan länge passerat sin tekniska livslängd.

De gamla klockorna har sedan några veckor bytts ut till nya klockor med led-belysning, till en kostnad av cirka 46 000 kronor.

"Det kan låta som mycket pengar, men de har en livslängd på över 20 år. Led-belysningen har även den lång livslängd vilket medför mindre kostnader i underhåll", skriver Cajsa Sjöbeck.

Nattetid

Arbetet skedde nattetid. Att klockorna byttes ut nattetid berodde på att mycket av arbetena i tunnelbanan utförs nattetid.

För ett år sedan skrev Mitt i om klockorna på Brommaplan.

En av klockorna har varit ur funktion en lång tid.

En av klockorna har varit ur funktion en lång tid.

Anders Gustafsson

En av de tre klockorna hade redan då varit ur funktion en lång tid.

Sopsäck i stället för klocka

När tidningen besökte Brommaplan sista veckan i augusti 2025 satt en svart sopsäck över den klocka som varit trasig i flera år, halvt hängande ned som om plastpåsen också var på väg att ge upp.

När tidningen kontaktade SL blev svaret att klockan, liksom två andra klockor på räcket, var på väg att bytas ut.

Vid en förnyad kontakt med SL i början av september blev svaret att alla tre klockorna bytts ut veckan efter tidningens besök på Brommaplan.

Samma klocka i augusti 2025.

Samma klocka i augusti 2025.

Anders Gustafsson

"Av de uppgifter jag får fram ska det arbetet ha gjorts natten mellan torsdag och fredag (28 och 29 augusti)", skriver Cajsa Sjöbeck.

Vad är det som har gjort att det tagit ett år att byta ut klockan?

"Det är lång leveranstid på klockorna samt att arbetet måste utföras nattetid när trafiken är avstängd. För att få så kallad ”tid i spår” för arbeten i spårnära miljö så är det långa ledtider", skriver Cajsa Sjöbeck.

Numera har alla tre klockor på räcket bytts ut.

Numera har alla tre klockor på räcket bytts ut.

Trafikförvaltningen