– Kommunen har ingen andel i regionens spår­entreprenad så den nya ersättningsmodellen innebär ingen förändring när det gäller vad vi ska pytsa in, säger han.

Det innebär att Sollentunas bidrag för att få Kistagrenen till stånd ligger kvar på 88 miljoner kronor. Sundbyberg betalar 72 miljoner kronor och Stockholms stad 1,1 miljard. Resten av kostnaden på drygt 6,5 miljarder kronor står staten och Trafikverket för.

Hur viktigt är det för Sollentuna att tvärbanan till Helenelund inte försenas ännu mer?

– Jätteviktigt. Tvärbanan gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla de södra delarna av kommunen med bostäder och service. Det ger oss även en tvärförbindelse, och gör det dessutom enkelt att ta sig utan bil till flyget, Bromma flygplats, säger Henrik Thunes.

Ytterligare ett skäl till att en försening vore olycklig är att området mellan E4 och Helenelunds pendeltågsstation till stora delar sedan länge är en bökig byggarbetsplats med gång- och cykelvägar som leds om titt som tätt.

I januari påbörjades sprängningsarbeten på platsen som ska bli ett nytt torg i Helenelund, och de pågår fram till hösten 2023 i olika omgångar.

Gång- och cykelvägen mellan Helenelund och Kista har flyttats ett par gånger sedan arbetet började och går just nu framför bostadshusen som ligger väster om pendeltågsstationen.

– Det är ett bekymmer att det är så stökigt kring Helenelund. Det är också ett skäl att vi hoppas att de blir klara med allt i tid, säger Henrik Thunes.