De flesta av Stockholms underjordiska tunnelbanestationer saknar fortfarande de avskiljande glasväggar som ska hindra farlig rök från att sprida sig upp längs rulltrapporna om ett tåg skulle fatta eld.

– Resenärerna måste kunna fly upp i en rökfri miljö. Brandröken är extremt giftig. Det värsta scenariot är att folk omkommer, säger brandinspektör Anders Dahlberg på Storstockholms brandförsvar.

SL har jobbat med frågan i femton år utan att komma till skott. Nu har man exakt ett år på sig att få upp brandgasavskiljare på elva av stationerna, innan tidsfristen från brandförsvaret rinner ut.

Tolv skadade i Rinkeby

Våren 2023 försökte SL handla upp arbetena – som totalt ska kosta 851 miljoner – men fick inte in ett enda anbud. Just nu pågår ett nytt försök, med förhoppningen att ha en entreprenör klar i mitten av januari.

– I dagsläget har vi svårt att göra en tidsplan. Om vi inte blir klara i tid finns en risk att vi får betala vite, säger Torbjörn Granrot, kommunikatör på Trafikförvaltningen.

Det var efter en tunnelbanebrand i Rinkeby 2005, då tolv personer fick föras till sjukhus med rökskador, som det blev tydligt vad som saknades.

För en trygg rökdykning

Förutom brandgasavskiljare behövs fasta rörledningar från markplanet ner till plattformarna, så att brandmännen slipper dra sina slangar hundratals meter ner i underjorden.

– Vi måste kunna göra en trygg rökdykning. Det är särskilt viktigt där stationerna ligger så djupt som på den blå linjen, säger Anders Dahlberg.

SL började förbereda investeringarna 2008, men avbröt arbetet 2011 eftersom inga pengar sköts till från politikerna. 2019 tröttnade Storstockholms brandförsvar på att vänta och sa till på skarpen.

"Kan bli en riktig dödsfälla"

Senast den 31 december 2024 måste de elva mest sårbara stationerna vara åtgärdade annars blir det böter. I förlängningen kan tunnelbanetrafiken stoppas helt.

– Jag utgår från att de hinner gå i mål med detta, säger Anders Dahlberg.

Anna Sehlin (V), oppositionregionråd, tycker att brandsäkerheten borde ha prioriterats tidigare.

Anna Sehlin (V), oppositionregionråd, tycker att brandsäkerheten borde ha prioriterats tidigare.

Anna Drvnik

Anna Sehlin, regionråd för Vänsterpartiet, har länge kritiserat de uteblivna satsningarna.

– Vi har varit förskonade från allvarliga olyckor. Men det kan bli en riktig dödsfälla. Det här gäller resenärernas säkerhet och borde ha varit mer prioriterat, säger hon.