En avgång var femte minut, och hela vägen till Tyresö. SL har presenterat ett förslag som förlänger sträckan från dagens ändhållplats för buss 172 i Skarpnäck till Tyresö centrum.
– Vi behöver mer tvärgående expressbussar i flera delar av länet, det här är ett sådant område. Vi hoppas att det ska göra att ännu fler väljer att åka kollektivt, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm.
Pekka Pääkkö
Förändringen skulle innebära att busstrafiken mellan Hallunda och Fittja skulle gå oftare. i dag går den var 12:e minut.
– Det vore glädjande. Det skulle hjälpa många i norra Botkyrka att sedan snabbt kunna ta sig vidare med till exempel spårbunden trafik, säger Yusuf Aydin (KD), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Botkyrka.
Riskerar bli dyrt för Botkyrka
Bussen kan börja köra det nya sträckan först om fem år sedan. Flera stora investeringar behöver göras först.
För att 172:an ska kunna gå snabbare mellan ändhållplatserna krävs en del trafikförändringar längs med hela sträckan. Det rör sig bland annat om nya hållplatser i Huddinge och nya busskörfält till en uppskattad kostnad om 390 miljoner kronor. Det behövs också en ny bussbro i Fittja för 260 miljoner kronor – en kostnad som Region Stockholm vill att Botkyrka ska stå för.
– Vi har inte fattat något formellt beslut än, men vår tanke är att den här busslinjen ska bli prioriterad i länsplanen. Då kan vi söka statlig medfinansiering upp till 75 procent av kostnaden. Då blir det en helt annan, mer rimlig kostnad. Skulle vi inte få det blir det svårt att motivera projektet, säger Yusuf Aydin (KD).
Yusuf Aydin (KD), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Botkyrka.
Privat
Inga direktbussar
För två år sedan drog SL in flera busslinjer från Botkyrka till Fridhemsplan, däribland en från norra Botkyrka. Det fick många Botkyrkabor att gå i taket, och Yusuf Aydin och flera av hans politikerkollegor har stridit för att få tillbaka bussarna. Men förgäves.
– Hade vi fått bestämma hade vi absolut prioriterat de direktbussarna i stället, säger Yusuf Aydin.
Men samtidigt tycker han inte att man kan jämföra 172:an och direktbussarna.
– Här signalerar trafikförvaltningen att de vill utöka 172:an och då blir det en fråga om vi vill stödja det eller inte. Allt som förbättrar för Botkyrkaborna vill vi stå bakom, så vi kommer fortsätta skriva i vår remiss att vi också vill få tillbaka direktbussarna.
Information om ärendet kring buss 172 var uppe i trafiknämnden 27 maj. Nästa steg är att besluta om genomförandeplan och avsiktsförklaring, något som är tänkt i slutet av 2025 och under 2026.