
Många får vänta med att flytta till en lägenhet i Sigtuna kommun. Foto: Mostphotos
Svagt hopp att få köplats tillbaka
Sedan Mitt i avslöjade att runt 50 000 personer ströks från bostadskön på grund av kommunikationsproblem har nu Sigtuna bostadsförmedling haft ett möte. Och det ser inte ljust ut för de före detta medlemmarna.
- Nyheter
- Publicerad 20:35, 21 mar 2022
Det är såklart jättetråkigt för de som drabbats
När det uppdagades att stort antal personer har förlorat sina köpoäng i Sigtuna bostadsförmedling meddelade bostadsförmedlingen att de skulle se över vad som har hänt. Nu har bostadsförmedlingen haft ett möte.
– Vi har gått igenom situationen. Det var en flerårig process när vi skapade den nya kön. Och det som gjordes då, som inte riktigt kommit fram, var att vi gick igenom de dryga 67 000 i SigtunaHems manuella kö och tog reda på folkbokföringsadresserna till dessa. Sedan skickade vi brev per post om att bytet skulle ske och att man skulle registrera ett nytt konto i Sigtuna bostadsförmedling, säger Erik Langby som är ordförande på Sigtuna bostadsförmedling.
Stor informationskampanj
Mitt i var i kontakt med ett stort antal utkickade medlemmar som var kritiska till att informationen om förändringen och de nya betalrutinerna inte gått fram. Bland annat hade mail från bostadsförmedlingen hamnat i skräpposten. Men Sigtuna bostadsförmedling anser att informationen varit tillräcklig.
Bland annat annonserade man i medlemstidningen och informerade på olika hemsidor om förändringen som skulle ske och hur medlemmarna skulle göra för att behålla sin plats i kön. De som sedan registrerade ett konto på Sigtuna bostadsförmedling som man skulle ska ha varit tvungna att bekräfta att de läst informationen hur betalning ska ske och att man själv ansvarar för att bevaka sin plats i kön genom betalning av årsavgiften, uppger Erik Langby.
Vi har gått igenom detta både praktiskt och juridiskt och vi har skickat ut påminnelser. Du måste själv ha koll på detta, säger han.
Beror på GDPR
I nuläget verkar det inte som att de som blivit borttagna men ändå vill ha kvar sina köpoäng kan få tillbaka sin plats. När inte medlemsavgiften har blivit betald efter sex månader måste bostadsförmedlingen nämligen stryka personerna enligt GDPR-lagen.
– Det är såklart jättetråkigt för de som drabbats, säger Erik Langby.
Finns det något nytt hopp för de som förlorat sin köplats?
– Dilemmat är att vi inte har några som helst uppgifter och det går inte att skilja dem från andra på ett rättvist sätt. Med den kunskap som vi har nu ser vi inte att det är möjligt, säger han.