Busstrafiken var lite stökig på sina håll i söderort på måndagen. En ny entreprenör, Nobina, har tagit över busstrafiken från Keolis. Starten gick i söndags men det var vid måndagens morgonrusning förseningarna märktes av.
– Fyra avgångar i rad ställdes in. Folk i busskuren hann bli lite irriterade. Ingen visste ju varför bussarna inte kom, berättar en kvinna som mitt i morgonrusningen väntade på buss 163 vid Långbrohallen i Älvsjö.
När Mitt i åker buss 160 i Årsta på måndagseftermidagen är bussen – när den väl kommer efter 20 minuter – fullsatt och lite mer därtill.
– Det tog mig en timme från Gullmarsplan till Årstaberg, vanligtvis tar det högst tio minuter. Det var kaos vid busshållplatsen, en miljon människor i kö och man fick vänta hur länge som helst. Det fanns ingen info och jag kom sent till hämtningen på förskolan, säger en kvinna.
Resenären Marie Owe instämmer i kritiken – vanligtvis flyter linjen på bra, men den här dagen var det väntan och ingen information som gällde.
– Det här brukar vara norra Europas mest trafikerade busslinje, jag har aldrig väntat så här länge. Nu hade jag varit hemma om jag hade gått.
Marie Owe i Årsta som reser med busslinje 160 tycker att busstrafiken brukar fungera bra, men måndagen bjöd på förseningar och ingen information.
Mimmi Epstein
Ska lösas under veckan
På Nobina försäkrar man att strulet är övergående.
– Vi har haft vissa utmaningar med att starta upp de nya elbussarna bland annat för vi fick kort om tid att utbilda förarna till dem. Vi hade också sjukskrivningar. Om några dagar bör vi ha löst problemet till 90 procent, säger Jens Råsten, fordonschef på Nobina.
Stockholm sent ute
Region Stockholm ligger, som Mitt i tidigare har berättat, långt efter andra regioner vad gäller antal elbussar. Men nu är de på intåg i söderort. På måndagen körde 80 elbussar runt i områdena. Om ett par månader ska de vara 125. Övriga bussar, 145 stycken, körs på biodiesel. Både elbussar och biodieselbussar ska på sikt vara nytillverkade, men under några veckor till finns de gamla bussarna kvar.
– Det är framför allt ledbussarna, både de som drivs med el och de som drivs med biodiesel som är försenade från fabrikerna. Men om 8–9 veckor ska de finnas, säger Jens Råsten.
"Är på tiden"
Vid Liljeholmens busstation skiner Aron Berggren upp när han får höra att elbussar nu rullar i söderort. Han har varit i Fruktparken och lekt med sitt barn. Nu är klockan strax efter 11 och de väntar på bussen hem till Hökmossen.
– Det låter superbra med elbussar! Det är på tiden att Stockholm kommer i kapp andra städer när det gäller dem. Jag står absolut ut med förseningar om det är under en inkörningsperiod, säger Aron Berggren.
Oskar Österberg hoppas att bussarna mot Ekensberg kommer att vara lika stora som förut.
Märta Lefvert
"Luktade nytt"
Oskar Österberg har varit och handlat i Liljeholmsgallerian och ska ta bussen hem till Ekensberg. Han premiäråkte en elbuss redan i söndags och tyckte att den "luktade nytt".
– Jag uppskattar verkligen att man satsar på elbussar. Inkörningsproblem är ett ickeproblem. Det enda jag är orolig för är att elbussen ska vara för liten. I rusningstid är bussarna till Ekensberg ofta helt fulla. Den där bussen är mindre än de som brukar köra till Ekensberg, säger han med en nick mot elbussen som just parkerar.
En av de nya elbussarna, vid stationen i Liljeholmen.
Märta Lefvert
Färre ståplatser
Jens Råsten på Nobina förklarar att man dimensionerar bussarna bland annat utifrån resandestatistik. Eftersom ledbussarna är försenade kan det dock hända att vissa områden trafikeras med mindre bussar än de borde, tills leveranserna kommer från fabrikerna i Polen (elbussar) och Turkiet (biodieselbussar).
– Antalet sittplatser i elbussarna är lika många som i andra bussar. Däremot är det 3–5 färre ståplatser. Det beror på att batteriet är tungt och bussen skulle väga för mycket med fler ståplatser, säger Jens Råsten.