På Garagevägen i Hammarbyhöjden vann planen om 80 hyresrätter laga kraft redan 2018. Sex år senare är byggspaden fortfarande inte i backen.

– Det finns ännu inget beslut om byggstart och jag kan inte ge någon tidplan för projektet, säger Anton Leigard som är fastighetsutvecklingschef på Svenska bostäder.

Men i bolagets verksamhetsplan finns nu Garagevägen uppsatt för möjlig byggstart under 2024.

Visionsbild av Stockholmshusen som planeras på Garagevägen mittemot SL:s tågdepå.

Visionsbild av Stockholmshusen som planeras på Garagevägen mittemot SL:s tågdepå.

ÅWL Arkitekter

– Det är vår ambition och vi jobbar aktivt med projekten som står där, säger han.

P-frågan olöst

Men höjda byggpriser komplicerar saken. Därtill kommer den ännu olösta frågan om parkeringsplatser som gjort att det inte blev byggstart åren efter att detaljplanen var klar. Staden och Svenska bostäder hade nämligen räknat med parkeringsplatser på en yta på andra sidan Garagevägen mot SL:s tågdepå. Men den ytan vill SL nu förfoga över.

Svenska Bostäder och staden har satt ut markeringar när de studerat området på plats.

Svenska Bostäder och staden har satt ut markeringar när de studerat området på plats.

Olle Anrell

I stället funderar Svenska bostäder nu på om det går att lägga en del p-platser i bottenvåningen på husen. I så fall på så kallade "mörka ytor" utan fönster i souterrängläge. Men lösningen ska också lira väl med husens gestaltning och trafiken i området, påpekar Anton Leigard.

– Det handlar mycket om att koordinera en lösning mellan olika förvaltningar. Det är något som tar tid. Vi kämpar på och vill hitta en handskakning i frågan.

Anton Leigard på Svenska bostäder.

Anton Leigard på Svenska bostäder.

Svenska Bostäder

400 hyresrätter

Det andra projektet med Stockholmshus innehåller 400 hyresrätter och går mellan Kärrtorps IP och Sockenvägen i Bagarmossen. Det är nu sju år sedan staden presenterade ett förslag till detaljplan. Bland annat har utredningar kring översvämningsrisken i området gjort att man ännu inte lagt fram ett omarbetat förslag.

Staden väljer nu att dela upp området i två detaljplaner, en nordlig och en sydlig.

– Den norra delen har fler frågor som behöver utredas vidare. För att komma vidare med Stockholmshusen i den södra delen delar vi upp planområdet, säger Sandra Öhrström som är stadsplanerare på stadsbyggnadskontoret.

Nu tror stadsbyggnadskontoret att ett omarbetat förslag för den södra delen presenteras under våren eller efter sommaren. Om planen sedan antas under året och inte överklagas går den södra delen mot byggstart.

– Det skulle i så fall innebära byggstart tidigast 2026.