Den 16 maj fick staden nog av City bike och bröt avtalet med cykelföretaget som hade hand om hyrcykelsystemet Stockholm E-bikes.

Nu har sex företag som redan i dag hyr ut elsparkcyklar erbjudits att även ställa ut cyklar.

Målet är att det ska finnas 1 500 cyklar att tillgå redan den 1 juli.

– Vi vill vara tydliga med att det här inte kommer kunna ersätta ett större hyrcykelsystem. Det är en kortsiktig lösning, men det känns väldigt bra att kunna erbjuda stockholmarna det här redan i sommar, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Kan bli cyklar utan el

I nuläget pågår samtal med aktörerna om vem eller vilka som ska få ställa ut cyklar. Men det är inte säker att det blir just elcyklar.

– Det kan vara vanliga cyklar också.

Oppositionsrådet Dennis Wedin (M) anser att styret borde ha fört en dialog med elsparkcykelföretagen tidigare om hur de ska kunna fixa fram cyklar. Han tror inte att målet att cyklarna ska vara på plats den 1 juli är rimligt.

– De har inte några tusen cyklar som bara ligger och väntar i ett lager.

Förutom att inte tillräckligt många cyklar fanns tillgängliga i tid drogs E-bikesen med allvarliga säkerhetsproblem. Bland annat sprack och lossnade ramen från svetsningen i styrslaget på flera cyklar.

Kan ni säkerställa att det inte blir samma problem med de här cyklarna som med E-bikesen?

– Precis som avtalsförhållandet mellan E-bikes och staden är det ju upp till aktören att cyklarna följer de säkerhetskrav som finns, säger Lars Strömgren.

Vad det kommer att kosta att hyra cyklarna är upp till uthyraren.

Det långsiktiga målet är fortfarande ett större hyrcykelsystem.

– Vi har inte ändrat det målet. Men det kommer ta lite längre tid att få ett större system på plats.