Det finns stombusslinje 1, 2, 3, 4 – och 6.

Men inte 5.

Nu är det dags. Linje 77 mellan Karolinska i Solna och Liljeholmen samt linje 134 mellan Liljeholmen och Östberga kan slås ihop och bli linje 5.

Och det har faktiskt varit på gång i många år. En linje 5 föreslogs i stomnätsplanen redan 2014.

Nu börjar behovet bli mer akut, allteftersom byggplanerna fortskrider på Årstafältet och i Östberga. Området får också tunnelbana.

https://www.mitti.se/nyheter/halften-sa-langa-perronger-pa-nya-t-banans-stationer/repvbg!SMSnkBqxck@u0Ph5uOTdw/

Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.

Skippar Liljeholmen

Tanken är att bussen skippar i terminalen i Liljeholmen, dels för att där är trångt för ledbussar, och dels för att spara tid. Den stannar istället vid hållplats Marievik på Södertäljevägen.

Den som vill byta till tvärbana och pendel kan göra det i Årstaberg, och till tunnelbana i Hornstull, menar utredarna.

I Årstaberg föreslår de att bussen inte ska svänga in till busstorget, utan får en hållplats på Årstabergsvägen, för att slippa korsa tvärbanan.

Nu ska trafikförvaltningen studera framkomligheten, eftersom en stomlinje ska ha tät och snabb trafik. I rusningstrafik har buss 134 till exempel idag svårt att komma fram mellan Årstaberg och Östberga, och genom rondellen till Södra länken.

Får 7,5-minuterstrafik

Genom att slå ihop de två busslinjerna minskar kostnaderna, samtidigt som turtätheten kan öka, enligt utredningen. Under dagtid får linjen 7,5-minuterstrafik.

Nu ska avtal upprättas mellan trafikförvaltningen och Stockholms stad kring det fortsatta utredningsarbetet.

– Vi hoppas på att avtalet blir klart så att frågan om stombusslinje 5 kan fortsätta utredas under hösten, säger Elin LIndström, presskommunikatör vid trafikförvaltningen.