SLUSSEN. Buss 76 hade kunnat gå via Katarinavägen som det var tänkt, i stället för att SL drar in linjen från Södermalm, enligt trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Foto: Linda Gren/Emil Salmaso

Staden ville inte dra in 76:an från Söder

Till många Södermalmsbors förtret drar SL in buss 76 på grund av platsbrist i Slussen. Men Stockholms stad ville inte att linjen skulle försvinna och föreslog alternativa resvägar. – Jag tycker att det är obegripligt, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

  • Publicerad 06:10, 23 okt 2020

När Katarinavägen stängdes för ombyggnation drogs 76:an om via Medborgarplatsen och genom Söderledstunneln. Nu drar SL in linjen från Söder och menar att det inte finns några lämpliga hållplatser i Slussen då guldbron invigts och ombyggnationen av Södermalmstorg påbörjas.

Men enligt Daniel Helldén har Stockholms stad planerat för att bussen skulle återgå till sin tidigare rutt när vägen öppnats igen.

– Bilden av att det är stadens fel att bussen leds om är ganska fel enligt oss. SL säger att det är på grund av Slussenprojektet som 76:an inte kan komma fram, det stämmer inte. Det handlar om vilken rutt de väljer att den ska gå. De kan ju låta den gå över Katarinavägen, där finns det plats för hållplatser. Eller så är det så att de vill plocka bort den, säger han.

76:an försvinner – fick ingen hållplats i Slussen

Nej till föreslagna lösningar

För att 76:an ska kunna gå genom Söderledstunneln har ytterligare lösningar diskuterats.

Möjliga hållplatser har bland annat undersökts mellan Katarinavägen och Götgatan, mellan Götgatan och Guldgränd och på Hornsgatan, utanför SKR-huset vid restaurang Akkurat. Men enligt SL skulle alla hindra cykel- eller biltrafik och bedömdes trafikfarliga. En hållplats vid infarten till Söderledstunneln går inte heller av säkerhetsskäl.

En annan variant vore att bussen inte stannar vid Slussen, utan vid Gamla stans tunnelbanestation i stället. SL bedömer det osäkert för cyklister och för att det pågår byggarbeten vid ledamotshuset. Dessutom skulle resenärer på 76:an mot Nacka-Värmdö behöva byta till t-bana i Gamla stan för att ta sig till Slussen, och där byta till Nacka-Värmdöbussarna.

– Det har vi också föreslagit men det vill de inte. SL har sagt nej, de vill inte köra över Katarinavägen och det förstår jag inte, säger Daniel Helldén (MP).

Bussföraren: 76:an försvinner från Söder

Slussen viktig för bussen

Enligt SL är Slussen den viktigaste knutpunkten för linje 76, och utan hållplats där förlorar linjen en av sina viktigaste funktioner.

De menar att det inte finns plats för linje 76 på Katarinavägen, då linje 2, 3, 53, 55, 93, 96, 193-195 och 492-497 kommer att börja gå där igen.

– På grund av omständigheter vi inte råder över så har det sent i processen visat sig att det inte gått att tillgodose ett för linje 76 fungerande bra hållplatsläge i södergående riktning. Slutsatsen är att denna lösning är den minst dåliga, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Politiker kritiserar nedläggningen av 76:an

SL:s alternativ till 76:an:

I Sofiaområdet finns linje 57 (som går till Skanstull och Södra station) och linje 2 (som går till Slussen).

Linje 2 går även parallellt med dagens linje 66 längre västerut vid Erstagatan. Trafiken på linje 2 utökas för att hantera ett större resande både i Sofiaområdet och i stråket mellan Södermalm och Kungsträdgården.

Källa: SL

Visa merVisa mindre