På senare tid har det blåst ordentligt om stadens offentliga toaletter. Det tioåriga avtalet för de flesta av dem löpte ut i mars, och toaletterna behövde rivas. För att köpa sig lite tid innan de nya toaletter kom på plats förlängde staden det befintliga avtalet med JCDecaux med ungefär 1,5 år.

Förutom toaletterna innebar avtalet att JCDecaux fortsatt fick hyra ut reklam på sina nära 250 skyltar i stan.

Orättvist, tyckte branschkollegan Bauer Media Outdoor. De överklagade förlängningen och menade att det rörde sig om en otillåten direktupphandling.

I september kom domen i förvaltningsrätten. De gav Bauer Media rätt – avtalet mellan staden och JCDecaux förklarades ogiltigt.

– För oss var det uppenbart att förlängningen var i strid med lagen, säger Claes Kugelberg, vd för Bauer Media.

Avtalet med JCDecaux gav dem rätt att fortsätta hyra ut reklamplats på sina 250 skyltar runt om i Stockholm.

Avtalet med JCDecaux gav dem rätt att fortsätta hyra ut reklamplats på sina 250 skyltar runt om i Stockholm.

Mostphotos

Värt för mycket pengar

Tidigare har staden hävdat att avtalet med JCDecaux inte gick att förlänga, men efter att ha konsulterat sina jurister ändrade de sig. Under lagen om upphandling av koncessioner (LUK) var det möjligt, slog de fast. Något domstolen nu har prövat.

För att förlängningen skulle vara laglig fick nämligen det nya avtalet nämligen inte vara värt för mycket pengar. Staden räknade på saken och kom fram till att de höll sig under rätt nivåer för att kunna göra en förlängning.

Värdet på det tio år långa avtalet räknade de fram genom att titta på ett år och ta det gånger tio. Problemet var att staden valde att utgå från 2020 – när det var brinnande pandemi, och få stockholmare var ute på gatorna.

Staden motiverade sitt val av år med att det var mitt i avtalsperioden och att alla reklamskyltar då var i bruk.

Stadens bedömning var att värdet på avtalet var 51,6 miljoner kronor. Bauer Media menade att värdet var minst 134 miljoner kronor.

Avtalet gav JCDecaux reklamytor i stan mot att de byggde och skötte flera offentliga toaletter.

Avtalet gav JCDecaux reklamytor i stan mot att de byggde och skötte flera offentliga toaletter.

Victor Malmcrona

"Går miste om tiotals miljoner"

Att ta 2020 som utgångsår var ett sätt att fuska med siffrorna, menar Claes Kugelberg.

– Det var ett historiskt dåligt år för all utomhusreklam. Att man valde 2020 var ett sätt att vilseleda och räkna ner avtalets värde.

Förvaltningsrätten skriver i domen att det inte var "objektivt godtagbart" att räkna värdet bara utifrån år 2020.

– Förlängningen gav i princip JCDecaux rätt att använda reklamskyltarna gratis i 1,5 år. Staden går miste om tiotals miljoner om året, pengar man kunnat göra annat för, säger Claes Kugelberg.

Inte tillräckligt viktigt

I andra hand argumenterade staden att förlängningen var nödvändig av allmänintresse – föll avtalet behövde runt berörda toaletter tas bort. Det argumentet tyckte inte domstolen höll. Den menade att staden borde kunnat lösa den saken på något annat sätt.

Avtalet rör runt 45 toaletter och nära 250 reklamskyltar.

– I min värld är domen oerhört tydlig, i och med att avtalet är ogiltigt bör toaletterna och skyltarna plockas ner, säger Claes Kugelberg.

Stockholms stad har en vecka kvar på sig att överklaga förvaltningsrättens dom innan den vinner laga kraft. Trafikkontoret, som ansvarar för avtalet, vill innan dess inte uttala sig om domen.

– Innan domen vinner laga kraft händer inget med reklamytorna eller toaletterna. Vi har ännu inte bestämt oss om vi ska överklaga eller inte, men vi vill kunna ha förlängningen och anser att den är möjlig, säger Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

Stans nya toaletter försenas – gamla plockas ändå bort

Upphandlingen av Stockholms nya offentliga toaletter har överklagats. Det gör att de försenas på obestämd tid – men de gamla toaletterna håller ändå på att tas ner.

I Stockholm finns nära 100 offentliga toaletter. Avtalet för de flesta av dem har löpt ut och staden upphandlade därför en leverantör – Danfo – som i ett första skede ska bygga 64 nya toaletter. Alla de gamla ska bort.

Orsaken till att det blir färre toaletter än tidigare är enligt staden att vissa av dem som som finns i dag inte används i någon högre utsträckning.

Det har blåst en del om beslutet, eftersom de gamla toaletterna var kostsamma och ska bort trots att de fungerar, vilket Mitt i skrivit om vid flera tillfällen.

I våras kom beskedet att de skulle börja bytas ut i höst, men det ser ut att försenas. Anledningen är att JCDecaux, som ansvarade för lejonparten av de gamla toaletterna, har överklagat upphandlingen.

– Det är inte konstigt att en upphandling överklagas, men det är förstås tråkigt om vi måste vänta med arbetet med de nya toaletterna, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

Alla JCDecaux toaletter ska plockats bort.

Alla JCDecaux toaletter ska plockats bort.

Victor Malmcrona

”Märklig situation”

Trots det har några av de gamla toaletterna redan monterats ner.

– Vi vet inte hur många som kommer att stå kvar när vi får domstolsbeslutet eftersom vi ännu inte vet när det kommer., skriver Joakim Nord, kommunikatör vid trafikkontoret.

JCDecaux anbud i upphandlingen underkändes av staden. Bedömningen var att företaget inte hade den kapacitet som de hävdade och som staden krävde. Företaget håller inte med – och har lämnat in en ansökan om överprövning till förvaltningsrätten.

– JCDecaux diskades på grund av att oväsentliga och icke-obligatoriska detaljuppgifter saknades – uppgifter som skulle in i nästa fas i upphandlingen och som staden dessutom hade kunnat inhämta via ett enkelt förtydligande, skriver Malin Otterström, kommunikationschef.

– Vi tycker att det är konstigt att staden diskar den leverantör av toaletter som man har i dag på grund av en helt oväsentlig detaljuppgift som har karaktären av ett skrivfel. Detta i en situation när staden har extremt få anbudsgivare. Vi tycker hela denna situation är märklig.

Risker utan konkurrens

Den som vann upphandlingen var Danfo, som redan i dag har 29 av stadens offentliga toaletter. De blev den enda leverantör som lämnade ett godkänt anbud.

Bristen på konkurrens kan leda till en sämre lösning för stockholmarna, menar JCDecaux.

– Detta leder till att stockholmarna inte får så bra toaletter som de skulle kunnat få, skriver Malin Otterström.

Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret i Stockholms stad.

Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret i Stockholms stad.

Victor Malmcrona

Kan behöva göras om

Staden tycker inte att JCDecaux uteslöts på oriktiga grunder, men uppger att det nu är upp till förvaltningsrätten att avgöra frågan.

Vad händer om JCDecaux får rätt i förvaltningsrätten?

– Då kan det bli så att vi behöver göra om hela eller delar av upphandlingen. Det finns också möjlighet att överklaga förvaltningsrättens beslut till kammarrätten, skriver Malinda Flodman.

Att bara få in ett anbud i en upphandling behöver inte vara dåligt, menar staden.

– Vi vill förstås, när det går, få in fler anbud men det behöver inte vara problematiskt med bara ett anbud i denna typ av upphandling. Lagarna som styr offentlig upphandling är skrivna för att fungera även när det bara finns en anbudsgivare.

Bygger 64 toaletter

2014 ingick staden avtal med reklamföretaget JCDecaux om 66 nya offentliga toaletter.

Att få dem på plats tog längre tid än väntat och budgeten sprack. Slutnotan landade på 46 miljoner kronor.

Avtalet löpte nyligen ut. Staden inledde därför en upphandling för nya offentliga toaletter.

Den vanns av Danfo, som i dag har 29 av de totalt nära 100 offentliga toaletterna i stan.

Nya avtalet innebär att samtliga toaletter ska bort och ersättas av 64 nya. Avtalet tillåter dock upp till 100 toaletter.

Stadens kostnad för att riva grundplattorna de gamla toaletterna står på uppgår till 20 miljoner kronor.

Källa: Stockholms stad

Oklart hur länge den här toaletten på Sveavägen blir kvar.

Oklart hur länge den här toaletten på Sveavägen blir kvar.

Pekka Pääkkö

Stans nya toaletter försenas – men de gamla plockas bort

Skjuts upp på obestämd tid ✔ "Förstås tråkigt"