I Stockholm finns nära 100 offentliga toaletter. Avtalet för de flesta av dem har löpt ut och staden upphandlade därför en leverantör – Danfo – som i ett första skede ska bygga 64 nya toaletter. Alla de gamla ska bort.
Orsaken till att det blir färre toaletter än tidigare är enligt staden att vissa av dem som som finns i dag inte används i någon högre utsträckning.
Det har blåst en del om beslutet, eftersom de gamla toaletterna var kostsamma och ska bort trots att de fungerar, vilket Mitt i skrivit om vid flera tillfällen.
I våras kom beskedet att de skulle börja bytas ut i höst, men det ser ut att försenas. Anledningen är att JCDecaux, som ansvarade för lejonparten av de gamla toaletterna, har överklagat upphandlingen.
– Det är inte konstigt att en upphandling överklagas, men det är förstås tråkigt om vi måste vänta med arbetet med de nya toaletterna, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.
Alla JCDecaux toaletter ska plockats bort.
Victor Malmcrona
”Märklig situation”
Trots det har några av de gamla toaletterna redan monterats ner.
– Vi vet inte hur många som kommer att stå kvar när vi får domstolsbeslutet eftersom vi ännu inte vet när det kommer., skriver Joakim Nord, kommunikatör vid trafikkontoret.
JCDecaux anbud i upphandlingen underkändes av staden. Bedömningen var att företaget inte hade den kapacitet som de hävdade och som staden krävde. Företaget håller inte med – och har lämnat in en ansökan om överprövning till förvaltningsrätten.
– JCDecaux diskades på grund av att oväsentliga och icke-obligatoriska detaljuppgifter saknades – uppgifter som skulle in i nästa fas i upphandlingen och som staden dessutom hade kunnat inhämta via ett enkelt förtydligande, skriver Malin Otterström, kommunikationschef.
– Vi tycker att det är konstigt att staden diskar den leverantör av toaletter som man har i dag på grund av en helt oväsentlig detaljuppgift som har karaktären av ett skrivfel. Detta i en situation när staden har extremt få anbudsgivare. Vi tycker hela denna situation är märklig.
Risker utan konkurrens
Den som vann upphandlingen var Danfo, som redan i dag har 29 av stadens offentliga toaletter. De blev den enda leverantör som lämnade ett godkänt anbud.
Bristen på konkurrens kan leda till en sämre lösning för stockholmarna, menar JCDecaux.
– Detta leder till att stockholmarna inte får så bra toaletter som de skulle kunnat få, skriver Malin Otterström.
Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret i Stockholms stad.
Victor Malmcrona
Kan behöva göras om
Staden tycker inte att JCDecaux uteslöts på oriktiga grunder, men uppger att det nu är upp till förvaltningsrätten att avgöra frågan.
Vad händer om JCDecaux får rätt i förvaltningsrätten?
– Då kan det bli så att vi behöver göra om hela eller delar av upphandlingen. Det finns också möjlighet att överklaga förvaltningsrättens beslut till kammarrätten, skriver Malinda Flodman.
Att bara få in ett anbud i en upphandling behöver inte vara dåligt, menar staden.
– Vi vill förstås, när det går, få in fler anbud men det behöver inte vara problematiskt med bara ett anbud i denna typ av upphandling. Lagarna som styr offentlig upphandling är skrivna för att fungera även när det bara finns en anbudsgivare.
Klart: Staden får färre offentliga toaletter
Stockholm stads alla offentliga toaletter ska bytas ut. Det innebär även att antalet toaletter blir färre – och börjar kosta.
Avtalet för nya offentliga toaletter i Stockholm är klart. Vinnare av avtalet är Danfo, som redan i dag har 29 av stadens 95 offentliga toaletter.
De gamla toaletterna börjar successivt bytas ut med start i höst. I ett första steg planerar staden för 64 nya.
– I det här skedet försvinner några toaletter. De flesta av dem har väldigt få besökare eller problem med läget som gör att vi väljer att inte ersätta dem, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.
Som det ser ut nu är det 17 toaletter som inte ersätts. Lappar ska sedan några dagar tillbaka ha satts upp på toaletterna i fråga.
Avtalet tillåter dock upp till 100 toaletter totalt. Fler kan alltså byggas om det anses finnas behov för det.
JCDecaux toaletter försvinner från stan.
Victor Malmcrona
Kostsam historia
Det blev lite av en folkstorm när staden förra året gick ut med ut att alla offentliga toaletter skulle bytas ut. De fungerade fortfarande, samtidigt som det hade tagit mer tid och pengar än väntat – 46 miljoner kronor – att få dem på plats.
Nu måste staden även lägga 20 miljoner kronor på att riva bort grundplattorna de stod på.
Anledningen var att det dåvarande avtalet för de flesta av toaletterna löpt ut och kunde inte förlängas. Då ville staden bland annat passa på att samla alla under ett och samma avtal.
Värt flera miljoner
Nya avtalet är på tio år med möjlighet att förlänga i fyra år till. Staden har formulerat det så man inte ska hamna i samma situation igen, att fungerande toaletter måste rivas, när den tiden löpt ut.
– Staden kommer att ha möjlighet att köpa toaletterna när avtalet tar slut om vi vill det.
Värdet på kontraktet uppgår till 34,5 miljoner kronor.
Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.
Pekka Pääkkö
Tio kronor
I dag kostar 28 av toaletterna fem kronor att använda. Samtliga nya toaletter ska vara avgiftsbelagda. Ett besök kostar tio kronor.
– Vi har sett att avgifter ger en bättre tillgänglighet. Exempelvis har de som inte kostat oftare varit ur funktion.
Frågan om tillgänglighet har också varit het när det nya avtalet skulle tas fram. Funktionsrätt Stockholm krävde att upphandlingen skulle stoppas och flaggade för att personer med funktionsnedsättning riskerade att inte kunna använda toaletterna.
"Inte nått ända fram"
Staden lyfter att kraven har arbetats fram tillsammans med trafiknämndens funktionshinderråd och andra organisationer.
– De nya toaletterna kommer att vara mer tillgängliga än våra tidigare, säger Ulrika Falk, stadsmiljöchef på trafikkontoret, i en kommentar.
– Vi är väldigt glada över att ha varit med i processen, men vi har inte nått ända fram. Jag kan inte säga att vi är nöjda, säger Sandra Lindquist, intressepolitisk ombudsman för Funktionsrätt Stockholm.
Rättelse: Trafikkontoret uppgav först att 28 toaletter inte ska ersättas. Rätt siffra är 17.
Så blir nya toaletterna
Öppna dygnet runt.
Automatisk dörröppning.
Utrymme på minst 90 centimeter på båda sidor av toalettsitsen.
Dubbla uppfällbara armstöd.
Extra stödhandtag inne på toaletten.
Dörren låses och låses upp elektroniskt.
Minst två larmknappar.
Dörren öppnas automatiskt om larmet aktiveras.
Taktil uppmärkning av utgång och ingång.
Krokar för väskor och kläder.
Käpphållare.
Betalning sker via kort eller Swish.
Källa: Trafikkontoret
Här tas toaletterna bort
Bromma
Holbergsgatan – Blackeberg
Ronja Rövardotters stig – Mariehäll
Enskede-Årsta-Vantör
Skogskyrkogården
Vintrosgatan 56/58
Årsta torg
Hägersten-Älvsjö
Fruängsplan
Hövdingagatan – Aspuddsparken
Kristinebergsbacken 4
Sjövikstorget
Hässelby-Vällingby
Nordingrågatan 20A – Ådalen
Järva
Kista busstorg
Kungsholmen
Primusgatan 18 - Luxparken
Norra innerstaden
Drevergatan 2 – Norra Djurgårdsstaden
Skarpnäck
Malmövägen
Skarpnäcks allé – Brandparken
Södermalm
Bergsgruvan
Bondegatan – Sofia bollplan
Toaletter stängda från 1 april, men som ska ersättas:
Farsta
Hökarängen C
Majrovägen/Lingvägen – Gubbängen
Kungsholmen
Bergsgatan 44
Källa: Trafikkontoret
Danfo-toalett vid Valhallavägen. De nya toaletterna ska se snarlika ut.
Stockholms stad